ارزیابی رضایتمندی گردشگران از تجربه بازدید بناهای تاریخی (نمونه موردی: عمارت عالی قاپو)

نویسندگانصدیقه کیانی سلمی-پریناز زورمند-علی یزدانی-اسیه عباسیان
تاریخ انتشار۰-۰-۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

رضایت گردشگری به عنوان یک مفهوم مهم در عملکرد مقصد گردشگری، نقش به سزایی را در توسعه آن ایفا می کند. تأمین رضایت گردشگران باعث بهره مندی مقصد گردشگری از منابع حاصل از حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گردشگران شده و در اثر این کنش و واکنشها چرخه تکاملی و سیکل فزاینده ای ایجاد خواهد شد که به نوبه خود توسعه پایدار گردشگری را فراهم خواهد نمود. این آگاهی برای مدیران این امکان را فراهم می آورد تا ویژگی ها را اولویت بندی کرده و منابع را به شیوه ای اثربخش و کارا در جهت افزایش کلی رضایت اختصاص دهند. بنابراین شناسایی و توجه به عوامل مهمی که باعث رضایت گردشگران از مقاصدگردشگری می شود، بسیار ضروری است. از همین رو هدف از انجام پژوهش سنجش میزان رضایتمندی گردشگران از تجربه بازدید بنای تاریخی عالی قاپو است. به این منظور برای پاسخ به این سوال که کدامیک از عوامل اثر بیشتری در میزان رضایتمندی گردشگران داشته و آیا این میزان رضایت در بین گردشگران داخلی تفاوتی داشته یا خیر؟ اولویت بندی میزان رضایتمندی در ابعاد متفاوت (حمل و نقل و دسترسی، دانش و برخورد کارکنان، کیفیت و امکانات محیطی، معماری و جذابیت تاریخی بنا، محل استقرار و فضای پیرامونی بنا و تمایل به بازدید مجدد از بنا) مورد بررسی قرار گرفته و سطح رضایتمندی گردشگران داخلی و خارجی به عنوان ضرورتی جهت توسعه پایدار گردشگری بناهای تاریخی مورد مقایسه قرار گرفته است. پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش توصیفی - تحلیلی است و برای گردآوری اطلاعات از روش های کتابخانه ای و میدانی مبتنی بر پرسشنامه استفاده شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 268 نفر مشخص گردید. ابزار اصلی گردآوری داده ها، پرسشنامه ی محقق ساخته ای با 42 متغیر است که پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به میزان 74/0 مورد تأیید قرار گرفت. برای پاسخگویی به فرضیات پژوهش، داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون T تک نمونه ای، T زوجی، آزمون فریدمن و کای اسکوئر در نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. طبق یافته ها بالاترین سطح رضایت مربوط به متغیر برخورد و دانش کارکنان و پس از آن معماری و جذابیت های تاریخی بناست. رضایت از محل استقرار و فضای پیرامونی، حمل و نقل و دسترسی و سرانجام کیفیت محیطی و امکانات داخلی در مرتبه های بعدی رضایت قرار می گیرند. همچنین بین میزان رضایت گردشگران داخلی و خارجی از حیث میزان رضایت تفاوت معناداری وجود دارد و رضایت گردشگران خارجی در همه موارد از رضایت گردشگران داخلی پایین تر بوده است.