نویسندگان | محمد سبحانی نیا |
---|---|
نشریه | ره توشه |
شماره صفحات | ۱۵۱-۱۷۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹ |
رتبه نشریه | علمی - تخصصی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
تعلیم و تربیت، یکی از مسائل مهم جوامع بشری است که همواره مورد توجه اندیشمندان و متفکران قرار گرفته است. اهمیت دوره جوانی و جایگاه ویژه جوانان، ضرورت تربیت آنان را دو چندان کرده است. در این راه بهره گرفتن از شیوههای تربیتی مربیان مطمئن، ضرورت دیگری است. مکتب حیاتبخش اسلام، بهترین نوآوری را در شیوهها و روشهای تربیتی برای پیروان خود ارائه داده است که کشف و استفاده از آنها، رهتوشه بزرگی برای پیروان این مکتب به شمار میآید. از نظر الگویی نیز روشهایی را میتوان در زندگی عملی و رفتار و گفتار پیشوایان دینی و مربیان بزرگ بشریت جستجو کرد؛ زیرا روش معصومان: برگرفته از مکتب توحید و آموزههای دینی است و پیروی از کاملترین رهنمودهای تربیتی را به همراه دارد. در میان سخنان گهربار ائمه: که پس از گذشت قرنها با مشقات فراوان به دست ما رسیده است، سخنان امیرالمؤمنین ع است که توسط سید رضی; در نهجالبلاغه گرد آمده است و جایگاه عظیمی دارد. این سخنان، دریایی چنان ژرف از مسائل فکری، اخلاقی، علمی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و سایر ابعاد زندگی بشری است که «برادر قرآن» نام گرفته است. در میان خطبهها، نامهها و حکمتهایی که سه بخش این کتاب ماندگار را تشکیل میدهند، نامهای گرانسنگ از پدری در سن 60 سالگی به فرزند رشیدش که در آن دوران 30 سال داشته، وجود دارد و در حقیقت، منظومهای فکری است که میتواند مبنای شخصیت علمی و عملی انسانها را تشکیل دهد.
tags: نامه31 نهج البلاغه - تربیت - ماام علی(ع)