نویسندگان | محمد سبحانی نیا |
---|---|
نشریه | ره توشه |
شماره صفحات | صفحه ۲۱-۳۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - آموزشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
در سالیان اخیر حجاب و پوشش زنان به عنوان موضوعی دارای حساسیت دینی و اجتماعی، مورد توجه اندیشمندان و متولیان فرهنگ بوده است. این حساسیت بیانگر آن است که مسئله بدحجابی، امروزه به عنوان یک آسیب جدی اجتماعی قابل بررسی است و پژوهش در این خصوص از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. متأسفانه وضعیت حجاب در مناطقی از کشور به شکل غیر قابل تحمل درآمده و بهگونهای است که همه دلسوزان جامعه را به واکنش واداشته است. بررسیها نشان میدهد غالب بدحجابیها از روی عناد و مخالفت با احکام اسلامی نیست؛ بلکه از ناآگاهی بیشتر این افراد نشأت میگیرد. به نظر میرسد خلأ کنونی، ضعف و فقر تئوریک و عدم نظریهپردازی درباره حجاب اسلامی و ابعاد و مسائل جدید آن، به پدیده بدحجابی دامن زده است.
در این نوشتار مهمترین روش های اموزش حجاب به اختصار بیان می شود:1. توجه به محبت خداوند 2. گفتمان سازی (تبیین فلسفه حجاب) 3. الگوآفرینی و معرفی الگوهای مناسب 4. مهر و محبت والدین به دختر 5. تشویق 6. عادت بخشی