نویسندگان | محمد سبحانی نیا |
---|---|
نشریه | مشکاه |
ارائه به نام دانشگاه | کاشان |
شماره صفحات | صفحه ۱۲۳-۱۴۶ |
شماره مجلد | ۱۵۹ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲/۰۶/۰۵ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
سه نظریۀ اخلاقی؛ فضیلتگرایی، غایتانگاری و وظیفهگرایی در فلسفۀ اخلاق برای تعیین ملاک ارزش فعل اخلاقی مطرح شده است. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که گزارههای اخلاقی نهج البلاغه با کدامیک از موارد یادشده، سازگارتر است؟در این راستا، عرضۀ نظریات رائج در فلسفۀ اخلاق بر نهج البلاغه به عنوان یکی از منابع اصیل تفکر اسلامی، در ترسیم نظام اخلاقی اسلام راهگشاست. مقالۀ حاضر با روش توصیفی_ تحلیلی، با توجه به کلام امیرالمومنین(ع)، سرنخهایی از فهم هنجارهای اخلاقی اسلام را ارائه کرده است. در فرایند تحقیق از گزارههای متعدّد در نهج البلاغه، نظریۀ تلفیقی «غایتانگاری فضیلت بنیاد» به دست میآید. یافتههای پژوهش نشان میدهد غایت مورد نظر آن حضـرت(ع)، توحید حضوری و انقطاع الی الله است که از نظر مصداق، با هیچیک از دیدگاههای غایتگرایی رائج، قابل انطباق نیست.
tags: غایتگرایی -وظیفهگرایی - فضیلتگرایی - نهجالبلاغه - اخلاق هنجاری اسلام