| نویسندگان | محمد سبحانی نیا |
|---|---|
| نشریه | مطالعات عرفانی |
| ارائه به نام دانشگاه | کاشان |
| شماره صفحات | ۲۴۳ |
| صفحه پايان | 270 |
| شماره مجلد | ۳۹ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | 1404/3/30 |
| رتبه نشریه | ISI |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
کلمۀ پر رمز و راز «هُو» معادل "او" در زبان فارسی، هر چند از منظر ترکیبات عربی، ضمیر مفرد سوم شخص غائب است که به مرجعی برمیگردد و از مفهوم مبهمى حکایت مى¬کند، ولی در منابع دینی و عرفانی، فراتر از یک ضمیر و به عنوان یک رمز و راز محسوب شده و حاوی معانی ژرفی است .مقالۀ حاضر که به شیوۀ توصیفی تحلیلی و با گردآوری اطلاعات کتابخانه¬ای نگارش یافته، درصدد ارائۀ لایه¬های مختلف معنایی واژۀ «هُو» و مقایسه کاربرد« هُو» با سایر ضمایر الهی و تبیین کارکردهای آن با تکیه بر میراث دینی و ادبیات عرفانی است. نوشتار حاضر در پی پاسخ گویی به این پرسش است کهچگونه این واژه از منظر دستوری به ابعاد عرفانی تعمیم پیدا کرده است؟ یافته¬های پژوهش نشان می دهد کلمۀ «هُوَ» نه یک ضمیر ساده، بلکه اسم اعظم خداوند است که به ذات خالص خداوند اشاره دارد که هیچگونه محدودیت یا تشبیهی ندارد.«هو» در این جایگاه ، دو کارکرد هستی شناسی یا انتولوژی و معرفت شناسی یا اپیستمولوژی دارد. در بُعد هستی شناسانه، کلمۀ «هُو»ناظر به وجود واحد و فراگیر حقتعالی نسبت به موجودات است یعنی یک «بود» است که آن خداست و مابقی «نمود» و تجلّی آن وجودند. در بعُد معرفت شناسانه، «هُو» به غیب الغیوب بودن خداوند اشاره دارد
متن کامل مقاله
لینک دانلود فایل