مطالعه جایگاه و نقش زن ایرانی در تبلیغات از منظر گافمن

نویسندگانمهران سهراب زاده,محسن عموشاهی
همایشتوسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۷-۲-۷
محل برگزاری همایشتهران
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

مسئله تبلیغات یکی از چالشبرانگیزترین مباحث تحلیلهای متون رسانهای در جهان مدرن است. امروزه رسانه های ارتباط جمعی نقش بی بدیلی در معرفی و تعیین سبک زندگی مخاطبان و تبلیغات بازی می کنند و تاثیر انکاری ناپذیری در ایجاد، تقویت و حتی تغییر نگرش مخاطبان خود در مقوله های فکری، سیاسی و تبلیغات بازرگانی دارند. استفاده از عناصر متنوع محتوایی برای جذب مخاطب و افزایش تاثیر آگهی ها، دغدغه اصلی برنامه ریزان و مبلغان تجاری است. استفاده ابزاری از زن به عنوان یکی از عناصر مهم مورد استفاده برای اثربخشی تبلیغات تجاری در دنیا و ایران، مورد انتقاد بسیاری از اندیشمندان، نخبگان فرهنگی و دینی قرار گرفته است. از مهم ترین و معروف ترین نظریهپردازان معاصر که در بحث جنسیت در تبلیغات و نیز زنان در تبلیغات به نظریهپردازی دست زدهاند اروینگ گافمن ) 1۷۹۱ ( را میتوان نام برد. مقاله حاضر به بررسی نقش و جایگاه زن در تبلیغات در ایران از نگاه این نظریه پرداز می پردازد.