نویسندگان | مهران سهراب زاده,محسن عموشاهی |
---|---|
همایش | توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۷-۲-۷ |
محل برگزاری همایش | تهران |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
مسئله تبلیغات یکی از چالشبرانگیزترین مباحث تحلیلهای متون رسانهای در جهان مدرن است. امروزه رسانه های ارتباط جمعی نقش بی بدیلی در معرفی و تعیین سبک زندگی مخاطبان و تبلیغات بازی می کنند و تاثیر انکاری ناپذیری در ایجاد، تقویت و حتی تغییر نگرش مخاطبان خود در مقوله های فکری، سیاسی و تبلیغات بازرگانی دارند. استفاده از عناصر متنوع محتوایی برای جذب مخاطب و افزایش تاثیر آگهی ها، دغدغه اصلی برنامه ریزان و مبلغان تجاری است. استفاده ابزاری از زن به عنوان یکی از عناصر مهم مورد استفاده برای اثربخشی تبلیغات تجاری در دنیا و ایران، مورد انتقاد بسیاری از اندیشمندان، نخبگان فرهنگی و دینی قرار گرفته است. از مهم ترین و معروف ترین نظریهپردازان معاصر که در بحث جنسیت در تبلیغات و نیز زنان در تبلیغات به نظریهپردازی دست زدهاند اروینگ گافمن ) 1۷۹۱ ( را میتوان نام برد. مقاله حاضر به بررسی نقش و جایگاه زن در تبلیغات در ایران از نگاه این نظریه پرداز می پردازد.