تغییرات نقش زنان در تبلیغات تلویزیون ایران با تکیه بر نشان هشناسی آگه یهای بازرگانی آقای فرش ۴ و نحوة شرکت در قرعه کشی هوم کر

نویسندگانمهران سهراب زاده-طاهره یوسفی فر-رضا عباسی
تاریخ انتشار۲۰۱۶-۱۰-۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
نمایه نشریهSID

چکیده مقاله

زندگی روزمره تا زندگی کاری افراد را تح تتأثیر قرار می دهد. یکی از موضوعات چال شبرانگیز در بحث تبلیغات، مسئلة بازنمایی زن در آگهی ها و تبلیغات تجاری است. بخش بزرگی از بازنمای یها در آگهی ها، زنان را در قالب نقش های کلیشه ای به تصویر می کشد. هدف این تحقیق، بررسی تصویری است که تبلیغات ایران از جنسیت به مخاطبان ارائه می دهد. روش مقالة حاضر نشانه شناسی رولان بارت است. نشانه شناسی روشی از بازنمایی است که در پی آشکارسازی معانی و مضامین پنهان موجود در متن است. در این مقاله، به مطالعة آگه ی های تجاری می پردازیم که برخلاف سایر آگهی ها، زن را در نقش های جدید به نمایش م یگذارد. در عین حال، در این شکل از بازنمایی نیز همچنان با ارائة تصویر زن به گونه ای مواجهیم که بازتولید فرهنگی در فنای نمادین را به دنبال دارد . نتیجة تحقیق نشان می دهد روال تبلیغات در ایران نیز، همانند کشورهای غربی، نگاه جنسیتی دارد . زنان در نقش های جدید به شکل زن مدرن ایرانی به منزلة ابزاری در خدمت سرمایه داری درآمده اند. همچنین، در کشور ما که حکومتی اسلامی دارد، ظاه رشدن زنان با چهر ههای آرایش کرده، با مصوبات قانون اساسی کشور مغایرت دارد