تغییرات نقش زنان در تبلیغات تلویزیون ایران با تکیه بر نشانه شناسی آگهی های بازرگانی آقای فرش ۴ و نحوه شرکت در قرعه کشی هوم کر

نویسندگانمهران سهراب زاده-طاهره یوسفی فر-رضا عباسی
تاریخ انتشار۲۰۱۶-۵-۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

زندگی امروز در جوامع مدرن، مشحون از پیام‏های تبلیغاتی است. این پیام‏ها در قالب‏های متنوع و متعدد، از زندگی روزمره تا زندگی کاری افراد را تحت‏تأثیر قرار می‏دهد. یکی از چالش برانگیزترین موضوعات در بحث تبلیغات، مسأله بازنمایی زن در آگهی‏ها و تبلیغات تجاری است. بخش بزرگی از بازنمایی‏ها در آگهی‏ها، زنان را در قالب نقش‏های کلیشه‏ای به تصویر می-کشد. هدف این تحقیق، بررسی تصویری است که تبلیغات ایران از جنسیت به مخاطبان ارائه می‏دهد. روش مقاله‏ی حاضر نشانه‏شناسی رولات بارت می‏باشد. نشانه شناسی روشی از بازنمایی است که در پی آشکارسازی معانی و مضامین پنهان موجود در متن است. در این مقاله به مطالعه‏ی آگهی‏های تجاری می‏پردازیم که برخلاف سایر آگهی‏ها، زن را در نقش‏های جدید به نمایش می‏گذارد. در عین حال در این شکل از بازنمایی نیز همچنان با ارائه تصویر زن به‏گونه‏ای مواجه‏ایم که بازتولید فرهنگی در فنای نمادین را به دنبال دارد. نتیجه‏ی تحقیق نشان می‏دهد روال تبلیغات در ایران نیز همانند کشورهای غربی، دارای نگاه‏جنسیتی است. زنان در نقش‏های جدید به شکل زن مدرن ایرانی به عنوان ابزاری در خدمت سرمایه‏داری درآمده‏اند. همچنین در کشور ما که دارای حکومتی اسلامی است ظاهر شدن زنان با چهره‏های آرایش کرده، با مصوبات قانون اساسی کشور مغایرت دارد.