نویسندگان | مهران سهراب زاده-طاهره یوسفی فر-رضا عباسی |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۶-۵-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
زندگی امروز در جوامع مدرن، مشحون از پیامهای تبلیغاتی است. این پیامها در قالبهای متنوع و متعدد، از زندگی روزمره تا زندگی کاری افراد را تحتتأثیر قرار میدهد. یکی از چالش برانگیزترین موضوعات در بحث تبلیغات، مسأله بازنمایی زن در آگهیها و تبلیغات تجاری است. بخش بزرگی از بازنماییها در آگهیها، زنان را در قالب نقشهای کلیشهای به تصویر می-کشد. هدف این تحقیق، بررسی تصویری است که تبلیغات ایران از جنسیت به مخاطبان ارائه میدهد. روش مقالهی حاضر نشانهشناسی رولات بارت میباشد. نشانه شناسی روشی از بازنمایی است که در پی آشکارسازی معانی و مضامین پنهان موجود در متن است. در این مقاله به مطالعهی آگهیهای تجاری میپردازیم که برخلاف سایر آگهیها، زن را در نقشهای جدید به نمایش میگذارد. در عین حال در این شکل از بازنمایی نیز همچنان با ارائه تصویر زن بهگونهای مواجهایم که بازتولید فرهنگی در فنای نمادین را به دنبال دارد. نتیجهی تحقیق نشان میدهد روال تبلیغات در ایران نیز همانند کشورهای غربی، دارای نگاهجنسیتی است. زنان در نقشهای جدید به شکل زن مدرن ایرانی به عنوان ابزاری در خدمت سرمایهداری درآمدهاند. همچنین در کشور ما که دارای حکومتی اسلامی است ظاهر شدن زنان با چهرههای آرایش کرده، با مصوبات قانون اساسی کشور مغایرت دارد.