CV
QR


Mohammadreza Tamannaiefar

Mohammadreza Tamannaiefar

Associate Professor

College: Faculty of Humanities

Department: Psychology

Degree: Ph.D

CV
QR
Mohammadreza Tamannaiefar

Associate Professor Mohammadreza Tamannaiefar

College: Faculty of Humanities - Department: Psychology Degree: Ph.D |

اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر خودپنداره و مسئولیت‌پذیری نوجوانان

Authorsفهیمه مهدی,محمد رضا تمنائی فر
Conference Titleششمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای مدیریت، تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش
Holding Date of Conference2025-09-22 - 2025-09-22
Event Place1 - تهران
Presented byموسسه پژوهشی مدیریت مدبر
PresentationSPEECH
Conference LevelInternational Conferences

Abstract

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر خودپنداره و مسئولیت‌پذیری نوجوانان بود.روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی و از لحاظ روش نیمه‌آزمایشی به شیوه پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد نظر شامل تمامی دانش‌آموزان دختر متوسطه اول شهر قم که در سال تحصیلی 1404-1403 مشغول به تحصیل بودند بود.روش نمونه‌گیری به صورت دردسترس انجام شد. بدین ترتیب تعداد 30 نفر ازدانش‌آموزان پایه هفتم متوسطه انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرکدام 15 نفر) جایگزین شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه‌های خودپنداره منداگلیو (۱۹۹4) و مسئولیت‌پذیری مرگلر و شیلد (2016) جمع‌آوری شد.پس از اجرای پرسشنامه‌ها گروه آزمایش به صورت گروهی در طی یک ماه در هشت جلسه 90 دقیقه‌ای (دوبار در هفته) تحت آموزش هوش هیجانی گلمن(۱۹۹۵) قرار گرفت. برای‌آزمون فرضیه‌ها از روش تحلیل کوواریانس چند‌متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر خودپنداره(05/۰p<، 57/22F= ) و مسئولیت‌پذیری (05/۰p<،63/17F=) دانش‌آموزان معنادار بوده است. فلذا طبق یافته‌های این پژوهش می‌توان گفت که آموزش هوش هیجانی مداخله آموزشی مناسب‌ برای افزایش خودپنداره و مسئولیت‌پذیری نوجوانان می‌باشد.