مدل ساختاری بهزیستی روانشناختی بر اساس نیازهای روانشناختی و ذهن‌آگاهی با نقش واسطه‌ای استفاده آسیب‌زا از اینترنت در نوجوانان

Authorsزینب محمدی نیکو,محمد رضا تمنائی فر
Journalرویش روانشناسی
Page number۱۹
Volume number۱۳
IFثبت نشده
Paper TypeFull Paper
Published At۱۳۴۸/۱۰/۱۱
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری بهزیستی روانشناختی بر اساس نیازهای روانشناختی و ذهن‌آگاهی با نقش واسطه ای استفاده آسیب‌زا از اینترنت در نوجوانان بود. پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 6470 نفر بود که از میان آنها بر اساس جدول مورگان نمونه‌ای به تعداد 325 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی (RSPWB)، نیازهای روانشناختی (BNSG-S)، ذهن آگاهی(MAAS) و اعتیاد به اینترنت (IAT) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار Amos24 و Spss28 استفاده شد. نتایج نشان داد بین نیازهای روانشناختی، ذهن آگاهی و استفاده آسیب‌زا از اینترنت با بهزیستی روانشناختی رابطه معناداری وجود دارد (05/0p<). جهت رابطه استفاده آسیب‌زا از اینترنت با بهزیستی روانشناختی، منفی بود و جهت رابطه سایر متغیرها مثبت بود. همچنین نتایج نشان داد بین نیاز به شایستگی و ذهن‌آگاهی با استفاده آسیب‌زا از اینترنت رابطه معناداری وجود دارد (05/0p<). شاخص‌های برازش نشان داد مدل پیش فرض از برازش مناسب برخوردار است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که استفاده آسیب‌زا از اینترنت، نقش واسطه‌ای در ارتباط بین نیاز به شایستگی و ذهن آگاهی با بهزیستی روانشناختی نوجوانان دارد.

tags: بهزیستی روانشناختی، استفاده آسیب‌زا از اینترنت، نیازهای روانشناختی، ذهن آگاهی