CV
QR


Mohammadreza Tamannaiefar

Mohammadreza Tamannaiefar

Associate Professor

College: Faculty of Humanities

Department: Psychology

Degree: Ph.D

CV
QR
Mohammadreza Tamannaiefar

Associate Professor Mohammadreza Tamannaiefar

College: Faculty of Humanities - Department: Psychology Degree: Ph.D |

پیش¬بینی تمایزی بهزیستی تحصیلی بر اساس شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی

Authorsفاطمه خداپناه,محمد رضا تمنائی فر
Journalروانشناسی تربیتی
Volume number۲۰
IFثبت نشده
Paper TypeFull Paper
Published At1403/04/18
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

هدف از انجام این پژوهش پیش¬بینی تمایزی بهزیستی تحصیلی بر اساس شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی بود. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانش¬آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 443 نفر به شیوه نمونه‏گیری خوشه¬ای چندمرحله¬ای انتخاب‌ و به پرسشنامه بهزیستی تحصیلی(AWBQ) تومینن-سوینی و همکاران(2012)، فرم کوتاه مقیاس شفقت¬ به خود(SF-SCS) ریس و همکاران(2011)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHQ) هیل و آرگیل)2002) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی(ASEQ) جینگز و مورگان(1999) پاسخ دادند. از بین آنها به این منظور تعداد 74 نفر دانش¬آموز با بهزیستی تحصیلی پایین و 87 نفر با بهزیستی تحصیلی بالا شناسایی شدند. برای تحلیل داده¬ها از تحلیل تمایزی و همچنین نرم¬افزار نسخه 26 استفاده شد. نتایج نشان داد که با کمک شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی می¬توان بهزیستی تحصیلی را پیش¬بینی کرد و تحلیل تمایزی توانست با 1/90 درصد دانش¬آموزان را به دو گروه با بهزیستی بالا و پایین طبقه‏بندی نماید. می‏توان نتیجه‏گیری کرد متغیرهای همچون شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی تاثیرگذار است. پیشنهاد میشود مشاوران تحصیلی در ارائه راهکارهای افزایش بهزیستی تحصیلی در دانش¬آموزان به نقش متغیرهایی مانند شفقت به خود، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی توجه بیشتری کنند.