Authors | بهاره درویشی,سید حسین سیادتیان آرانی,محمد رضا تمنائی فر |
---|---|
Journal | تعلیم و تربیت استثنایی |
Page number | ۹ |
Volume number | ۱ |
IF | ثبت نشده |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۴۰۴/۰۲/۲۳ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
زمینه و هدف: ورود به دوران بلوغ و تحولات در پی آن برای دانش¬آموزان کم¬توان ذهنی که دارای محدودیت¬هایی در یادگیری هستند، می¬تواند برای خود و خانواده آنان سخت و طاقت فرسا باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین پدیدارشناسی چالش¬های دوران بلوغ دانش¬آموزان کم¬توانی ذهنی آموزش پذیر بود. روش بررسی: روش بررسی براساس رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دانش¬آموزان دختر کم توان ذهنی در مدارس استثنایی در شهر قم بود. نمونه مورد پژوهش شامل 13 نفر از مادران دانش¬آموزان دختر کم توان ذهنی که با به کارگیری روش نمونه¬گیری هدفمند و رعایت اصول اشباع نظری انتخاب شدند. داده¬ها با استفاده از مصاحبه¬های نیمه ساختاریافته جمع آوری و با روش 7 مرحله¬ای کلایزی تجزیه و تحلیل شد. یافته¬ها: نتایج حاکی از استخراج 3 مضمون اصلی و 8 مضمون فرعی بود. مضمون¬های اصلی عبارتند از: چالش فرد محور(مقاومت در برابر تغییرات بلوغ، تغییرات خلقی در دوران بلوغ، تغییرات جسمانی دوران بلوغ، تقید به مسائل مذهبی، استقلال یا وابستگی به والدین)؛ چالش خانواده محور(فرسودگی والدین، نحوه آگاهی دادن به دانش آموز در خصوص بلوغ)؛ و چالش جامعه محور(اختلال در فرایند درسی) بودند که در پژوهش به تفصیل مورد بررسی قرار گرفتند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مشخص گردید که رسیدگی به مشکلات و چالش¬های دانش¬آموزان دخترکم توانی ذهنی و خانواده آنان در دوران بلوغ ضروری می¬باشد و از اینرو ارائه خدمات حمایتی و آموزشی برای آنان می¬تواند از مشکلات بکاهد.
tags: آموزش پذیر، بلوغ، پدیدارشناسی، کم توانی ذهنی، نوجوان