پیش¬بینی پدیده وانمودگرایی در دانشجویان بر اساس سبک¬های دلبستگی، عزت نفس و شفقت به خود در دوران همه گیری کووید-۱۹

Authorsنسیم رضایی,محمد رضا تمنائی فر
Journalراهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Page number۱۰
Volume number۱۸
IFثبت نشده
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۴/۰۳/۱۰
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

مقدمه: همه گیری کووید-19 برای گروه¬های مختلف از جمله دانشجویان چالش¬های زیادی مانند وانمودگرایی را ایجاد کرد. پدیده وانمودگرایی یک تجربه فردی است که در آن فرد دچار شک و تردید به خود و توانایی¬های خود می-شود که تبعات زیادی به خصوص برای دانشجویان دارد؛ بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف پیش¬بینی پدیده وانمودگرایی بر اساس سبک¬های دلبستگی، عزت نفس و شفقت به خود در همه گیری کووید- 19 انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از نظر روش توصیفی (همبستگی) بود. جامعه‌ی آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 1400-1401 بود. تعداد 400 دانشجو با روش نمونه‌گیری در دسترس مطالعه شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس پدیده وانمودگرایی کلانس (1985)، پرسش¬نامه سبک‌های دلبستگی هازن و شیور (1987)، مقیاس عزت نفس روزنبرگ (1965) و فرم کوتاه مقیاس شفقت به خود ریس و همکاران (2011) بود. در تجزیه و تحلیل داده¬های پژوهش از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده گردید. یافته¬ها: نتایج نشان داد بین وانمودگرایی و سبک¬های دلبستگی ایمن (11/۰-, p<0/01)، اضطرابی ( 43/۰ , p<0/01) و اجتنابی (24/۰, p<0/01 )، شفقت به خود (60/۰-, p<0/01 ) و عزت نفس (57/۰-, p<0/01 ) همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین شفقت به خود، دلبستگی اضطرابی و عزت نفس به ترتیب بیشترین سهم را در پیش¬بینی¬ وانمودگرایی داشتند. نتیجه گیری: یافته‌های پژوهش حاضر مبنی بر نقش سبک دلبستگی، شفقت به خود و عزت نفس در وانمودگرایی دارای تلویحات کاربردی برای مراکز مشاوره‌ی تحصیلی و سازمان¬های مدیریت بحران هستند. نتایج این طرح می¬تواند پاسخگوی برخی نیازهای آموزشی- بهداشتی در حوزه پیشگیری از مسائل روانشناختی دانشجویان از جمله وانمودگرایی در شرایط بحرانی همچون همه گیری کووید- 19 باشد.

tags: وانمودگرایی، سبک‌های دلبستگی، عزت نفس، شفقت به خود، کووید-19