نویسندگان | مسعو تقوایی-یونس غلامی-سید علی موسوی-رسول بابانسب |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۶-۱-۰۱ |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیلی بر نقش چشمه¬های آبگرم نورآباد ممسنی در جذب گردشگران تدوین یافته است. نوع تحقیق با توجه به هدف؛ کاربردی- توسعه¬ای است. جامعه آماری؛ شامل گردشگران چشمه آبگرم نورآباد ممسنی که براساس آمار سال 1393، 40000 نفر بوده است. با استفاده از فرمول برآورد نمونه کوکران تعداد و حجم نمونه افراد مورد مطالعه برابر با 385 نفر تعیین گردیده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون¬های آماری خی دو یا کای اسکوار، تک متغیره و آزمون اسپیرمن و همچنین جهت تعیین استراتژی¬ها و راهکارهای توسعه گردشگری چشمه آبگرم از مدل SWOT استفاده شده است. یافته¬های پژوهش حاکی از آن است که ویژگی¬های اقلیمی، توپوگرافی، شرایط کم نظیر اکوسیستمی، پوشش مرتعی و بخصوص آب¬های گرم، از جاذبه¬های گردشگری منطقه به شمار می¬روند به طوری که خاصیت درمانی چشمه آبگرم نورآباد ممسنی بر جذب گردشگران منطقه تأثیر بسیار زیادی دارد. اما دافعه¬ها و نبود امکانات در این چشمه آبگرم نیز موجب کاهش و عدم افزایش ورود گردشگران می¬شود که در کل ضعف امکانات زیربنایی توسعه نیافتگی چشمه آبگرم نورآباد ممسنی را در پی دارد. با بهره¬گیری از مدل (SWOT) نتایج نشان داد که نورآباد ممسنی با مجموع 20 نقطه قوت و فرصت به ترتیب با امتیاز وزنی 33/3 و 41/3، به عنوان مزیت¬ها، پتانسیل¬های فراوانی برای توسعه گردشگری چشمه آبگرم دارد، ولی در عین حال 18 نقطه ضعف و تهدید فراروی این منطقه به ترتیب با امتیاز وزنی 86/3 و 21/3 به عنوان محدودیت¬ها نشان می¬دهد که با چالش¬ها و مشکلاتی هم مواجه است.