بازنمایی ادراکات و تجارب زیسته‌ی دبیران و دانش‌آموزان از چالش‌های تغییر ارزشیابی توصیفی به ارزشیابی کمی در پایه هفتم

Authorsمهسا جعفری,زینب السادات اطهری اصفهانی
Journalمطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی
Page number۸۹
Volume number۱۱
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۰/۱۱/۰۲
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

هدف: هدف این پژوهش «واکاوی ادراکات و تجارب زیسته¬ی دبیران و دانش¬آموزان از چالش¬های تغییر ارزشیابی توصیفی به ارزشیابی کمی در پایه هفتم» بود. روش پژوهش: این مطالعه، از نوع تحقیقات کاربردی بوده است که با روش کیفی صورت گرفته و برای گردآوری اطلاعات از روش پدیدارشناسی و ابزار مصاحبه نیمه¬ساختاریافته استفاده شده است¬. شرکت¬کنندگان در تحقیق، دبیران و دانش¬آموزان پایه هفتم شهرستان دلیجان، در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از این تعداد 13 نفر از دبیران و 15 نفر از دانش¬آموزان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای نمونه¬گیری دبیران از روش هدفمند گلوله ¬برفی و برای نمونه¬گیری دانش¬آموزان از روش نمونه¬گیری تصادفی هدفمند استفاده شد و فرایند مصاحبه تا اشباع داده¬ها ادامه یافت. به منظور تضمین استحکام و صحت پژوهش از چهار معیار موثق بودن تحقیقات کیفی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬های مصاحبه نیز از شیوه¬ی تحلیل موضوعی استفاده شد. یافته‌ها: در مجموع 225 مفهوم از مصاحبه با دبیران و 269 مفهوم از مصاحبه با دانش¬آموزان استخراج گردید که در سه هسته¬ی اصلی چالش¬های هیجانی- عاطفی، چالش¬های رفتاری و چالش¬های تحصیلی دسته¬بندی شده¬اند. بنابراین، یافته¬ها حاکی از این امر است که تغییر شیوه¬ی ارزشیابی توصیفی به کمی در پایه هفتم، چالش¬های متعددی را ایجاد نموده است. نتیجه‌گیری: بازنگری در شیوه¬های ارزشیابی برای حل این معضل می¬تواند پیشنهاد موثری باشد

tags: ارزشیابی کمی، ارزشیابی توصیفی، پایه هفتم متوسطه، چالش¬های رفتاری، چالش¬های هیجانی- عاطفی، چالش¬های تحصیلی