جستاری بر دلالت‌های تربیت اخلاقی در مجموعه کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب بر اساس روابط چهارگانه انسان

Authorsزهرا امین الرعایا,زینب السادات اطهری اصفهانی
Journalپژوهشنامه ادبیات تعلیمی
Page number۸۴
Volume number۱۵
IFثبت نشده
Paper TypeFull Paper
Published At۱۴۰۳/۰۵/۱۰
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

هدف از مطالعه حاضر بررسی دلالت‌های تربیت اخلاقی در مجموعه کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب بر اساس روابط چهارگانه انسان می‌باشد. این تحقیق بر مبنای روش کمی-کیفی و با استفاده از تحلیل محتوا انجام شد. به دلیل سنخیت زیاد با موضوع از جلد پنجم این مجموعه (حاوی داستان‌هایی از قرآن) و هشتم (حاوی داستان‌های از ائمه اطهار علیهم السلام) صرفه‌نظر شد. بنابراین واحد زمینه تحقیق شامل همه داستان‌های شش جلد باقی مانده از این مجموعه در قالب 130 داستان در 951 صفحه و واحد تحلیل شامل نیمی از داستان‌های شش جلد مشتمل بر 64 داستان در 421 صفحه بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مجموعه کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب و فهرست وارسی تحلیل محتوا بود. در پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوای جهت‌دار (قیاسی) مبتنی بر نظریه مایرینگ استفاده شد. روایی مقوله‌های شناسایی شده مرتبط با مؤلفه‌های ارتباطی بعد از بازبینی چند باره توسط متخصصین، تایید شد. پایایی مقوله‌های شناسایی شده نیز با بهره‌گیری از ضریب اسکات، 92/77 % به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها براساس روش آنتروپی شانون انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که مرکز توجه نویسنده در انتخاب داستان‌ها بیشتر بر خودشناسی و مردم‌شناسی بوده است و به جنبه‌های خداشناسی هم به طور مستقل در دو جلد پنج و هشت پرداخته شده است؛ لذا برای جبران نقصان این مجموعه در ارتباط با خلقت، تألیف کتب داستانی مربوط، ضرورت دارد. در نهایت استفاده از این مجموعه داستانی در تألیف و تدوین سایر مجموعه‌های داستانی و به خصوص کتب درسی پیشنهاد می‌گردد

tags: تربیت اخلاقی, تحلیل محتوا, کودک, داستان, روابط چهارگانه انسان,