Authors | فاطمه احمدی شاد,زینب السادات اطهری اصفهانی |
---|---|
Journal | رویکردی نو بر آموزش کودکان |
Page number | ۳۱ |
Volume number | ۶ |
IF | ثبت نشده |
Paper Type | Full Paper |
Published At | date-error |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
هدف پژوهش حاضر، بررسی آموزههای تعلیمی مجموعه کتب داستانی آموزش سواد مالی کودکان بود تا از این رهگذر میزان توجه به استانداردها و مهارتهای هر یک از عرصههای ششگانه سواد مالی مشخص گردد. این تحقیق با استفاده از تحلیل محتوای قیاسی مایرینگ انجام شد. واحد زمینه، کلیهی متنهای مجموعهی 22 جلدی (752 صفحه) و واحد تحلیل در این پژوهش برابر با واحد زمینه بود. ابزار گردآوری دادهها در پژوهش حاضر، مجموعه کتب داستان سواد مالی و کتاب سنگ بنا جامپ استارت و استانداردها (15 مورد) و مهارتهای (34 مورد) مالیه شخصی جامپ استارت بود. روایی فرمهای تحلیل محتوا پس از چندین بار بررسی توسط متخصصین، تأیید گردید. همچنین پایایی پژوهش نیز از طریق ضریب اسکات (733/0) محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز بر اساس روش آنتروپی شانون انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد به تمام عرصهها و استانداردها و مهارتهای مالیه شخصی به طور یکسان توجه نشده است. به طوری که در بین عرصههای سواد مالی، بیشترین فراوانی و ضریب اهمیت به استانداردهای عرصه خرج و پسانداز و کمترین فراوانی و ضریب اهمیت به استانداردهای عرصه مدیریت ریسک و بیمه تعلق دارد. سایر عرصههای مالی شخصی به ترتیب میزان اهمیت در کتب داستانی عبارتند از: عرصه کاریابی و درآمد، تصمیمگیری مالی، سرمایهگذاری و اعتبار و بدهی. در نتیجه طراحی الگویی غنی متناسب با فرهنگ و ویژگیهای بومی ایران برای آموزش سواد مالی و تألیف کتابهای داستان و غیر داستان مبتنی بر چنین الگویی در همه عرصهها و مهارتهای مالیه شخصی به طور متوازن پیشنهاد میگردد.
tags: آموزش سواد مالی، استانداردهای مالیه شخصی، داستان، کودک