جستاری بر آموزه‌های تعلیمی مجموعه کتب داستانی آموزش سواد مالی کودکان (بر اساس تکنیک آنتروپی شانون)

Authorsفاطمه احمدی شاد,زینب السادات اطهری اصفهانی
Journalرویکردی نو بر آموزش کودکان
Page number۳۱
Volume number۶
IFثبت نشده
Paper TypeFull Paper
Published Atdate-error
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

هدف پژوهش حاضر، بررسی آموزه‌های تعلیمی مجموعه کتب داستانی آموزش سواد مالی کودکان بود تا از این رهگذر میزان توجه به استانداردها و مهارت‌های هر یک از عرصه‌های شش‌گانه سواد مالی مشخص گردد. این تحقیق با استفاده از تحلیل محتوای قیاسی مایرینگ انجام ‌شد. واحد زمینه، کلیه‌ی متن‌های مجموعه‌‌ی 22 جلدی (752 صفحه) و واحد تحلیل در این پژوهش برابر با واحد زمینه بود. ابزار گردآوری داده‌ها در پژوهش حاضر، مجموعه کتب داستان سواد مالی و کتاب سنگ بنا جامپ استارت و استانداردها (15 مورد) و مهارت‌های (34 مورد) مالیه شخصی جامپ استارت بود. روایی فرم‌های تحلیل محتوا پس از چندین بار بررسی توسط متخصصین، تأیید گردید. هم‌چنین پایایی پژوهش نیز از طریق ضریب اسکات (733/0) محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز بر اساس روش آنتروپی شانون انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد به تمام عرصه‌ها و استانداردها و مهارت‌های مالیه شخصی به طور یکسان توجه نشده است. به طوری که در بین عرصه‌های سواد مالی، بیش‌ترین فراوانی و ضریب اهمیت به استانداردهای عرصه خرج و پس‌انداز و کم‌ترین فراوانی و ضریب اهمیت به استانداردهای عرصه مدیریت ریسک و بیمه تعلق دارد. سایر عرصه‌های مالی شخصی به ترتیب میزان اهمیت در کتب داستانی عبارتند از: عرصه کاریابی و درآمد، تصمیم‌گیری مالی، سرمایه‌‌گذاری و اعتبار و بدهی. در نتیجه طراحی الگویی غنی متناسب با فرهنگ و ویژگی‌های بومی ایران برای آموزش سواد مالی و تألیف کتاب‌های داستان و غیر داستان مبتنی بر چنین الگویی در همه عرصه‌ها و مهارت‌های مالیه شخصی به طور متوازن پیشنهاد می‌گردد.

tags: آموزش سواد مالی، استانداردهای مالیه شخصی، داستان، کودک