| Authors | عباس اقبالی |
| Journal | فصلنامه زبان و ادبیات عربی |
| Page number | ۳۱ |
| Volume number | ۷ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | 1394/12/21 |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Typographic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | ISC |
Abstract
نمایانگر یک فرایند ترکیب تخیّلی اس ف فرایندی که به » تصویر هنری « یا » انگاره «
سخن، مفهومی هنری میبخشد. انگاره رسانهای اس که نمایش معانی پنهان را بر عهده
دارد و در انتقال گنجینههای ذهنی به مخاطب و عمق بخشیدن به معانی مراد کارآمد اس .
تبلور این هنر در چکامههای بلیغ کهن ادب عربی و بسامد آن در آیات شریف ه قرآن و
نهجالبلاغ ، ه نشانه دیرینگی و جایگاه و نقش این هنر در رسایی زبان عربی اس . در این
مقاله، بهمنظور شناسایی ابعادی از جمالیات بلاغی و معانی انگارههای نهجالبلاغ ، ه با رو
،» یخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ خِضْمَه الْإِبِل « ،» التَّقْوَی مَطَایا ذُلُلٌ « توصیفی تحلیلی نمونههایی مانند
واکاوی و تحلیل شدهاند. برآیند این پژوهش نشان م یدهد » فِتَنٍ انْجَذَمَ فیها حَبْلُ الدِّینِ «
استخدام انگارهها برای رسایی بیشتر سخن اس و در سبک گروهی ادب جاهلی و صدر
اسلام رایج بود. امیر مؤمنان امام علی )ع( نیز در سخن خویش، سبک گروهی ادیبان صدر
اسلام دارد. آن حضرت متناسب با موضوع سخن، از عناصر طبیع ساکن و متحرک و نام
اشیای شناخته شده وام گرفته اس . در اکرر انگاره ها ی نهج البلاغه از رهگذر انواع
تشبیهات، امور معنوی، محسوس گشتهاند.