| Authors | عباس اقبالی,راضیه نظری |
| Journal | مجله الجمعیة العلمیة الایرانیة للغة العربیة و آدابها |
| Page number | ۶۵ |
| Volume number | ۳۲ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | 1393/07/19 |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Typographic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | ISC |
Abstract
مونودرام جاهلی هنری است که واقعه ی مرگ و زندگی را به شکلی پویا مجسم کرده و در این مسیر از
عناصر درام به طرز منسجم و هماهنگ بهره برده است. "قهرمان"برای رسیدن به هدف خود و شکست
"رقیب" از یاری "همسرایان" بهره می برد. شاعران دور هی جاهلی در کسوت خالق درام توانسته اند با
استفاده از تصاویر دیداری و شنیداری و... افزون بر ملموس کردن عنصر ترس در "زمان " و "مکان "
درام جاهلی، زمینه را برای بروز اصلی ترین رخداد، که همانا "ستیز" است آماده کنند . هدف از این
پژوهش، بررسی ساختار دراماتیک شعر جاهلی و تبیین عناصر سازنده ی این هنر در اشعار آن دوره
براساس جدول اکتانسیل است؛ از این رو نمونه هایی از سروده های جاهلی با بهر ه گیری از روش
توصیفی- استنتاجی واکاوی شده اند و معلوم شده است که شعر جاهلی به مثابه آیینه ی فرهنگ عصر
جاهلی، یکی از اصیل ترین گونه های ادب دراماتیک محسوب می شود.