مطالعه ی تأثیر بازی های رایانه ای بر رفتارهای اجتماعی و تحصیل دانش آموزان

نویسندگاناسداله بابایی فرد - امین حیدریان - فهیمه حامدی - طاهره رسولی
همایشپنچمین کنفرانس بین المللی روان شناسی و علوم اجتماعی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۶-۷-۲۰
محل برگزاری همایشتهران
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

این مطالعه به بررسی نظری و تجربی تأثیرات بازی‌های رایانه‌ای بر رفتارها و رویه‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان می‌پردازد. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل والدین کودکان و نوجوانان کاربر بازی‌های رایانه‌ای در دو شهر قم و کاشان هستند که از این میان تعداد 210 نفر به عنوان حجم نمونه‌ به طور تصادفی انتخاب شده‌اند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که بیشترین میزان استفاده‌ی کودکان و نوجوانان از بازی‌های رایانه‌ای (از نظر والدین) برابر با 2 تا 3 ساعت در طول روز است. همچنین در بخش آزمون فرضیه‌ها، رابطه‌ی معناداری را بین میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای با خشونت رفتاری، انزواطلبی، اُفت تحصیلی و پایگاه اقتصادی - اجتماعی مشاهده شده است.