نقش رسانه و تبلیغات در الگوی مصرف مقایسه‌ی قبل و بعد از انقلاب

نویسندگاناسداله بابایی فرد - حمیدرضا باقری
همایشاولین کنگره‌ی بین المللی توانمندسازی جامعه در حوزه‌ی مدیریت، اقتصاد، کارآفرینی و مهندسی فرهنگی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۶-۱۱-۴
محل برگزاری همایشتهران
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

رسانه ها به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی علاوه برکارکرد اطلاع رسانی و نظارت بر محیط اجتماعی کارکرد انتقال میراث فرهنگی و اجتماعی و ارزش های جوامع را بر عهده دارند. بدون شک یکی از اهداف رسانه ها نفوذ و تأثیر بر افکار، علایق و عقاید مردم است. در این مقاله که به بررسی نقش رسانه و تبلیغات در الگوی مصرف و مقایسه آن در قبل و بعد از انقلاب اسلامی می پردازد، هدف اصلی خود را تعیین نقش رسانه و تبلیغات در الگوی مصرف جوامع می داند. یکی از مهمترین مقولات در بحث تبلیغات اثر بخشی آن است. از آنجایی که رسانه ها پوشش وسیعی از تبلیغات را در بر می گیرد در کوتاه ترین زمان ممکن پیام ها را به مخاطبان خود ارائه می دهد. رسانه¬ها می توانند سبک جدیدی از زندگی را بوجود بیاورند و با پیشرو قرار دادن تنوع کالاهای مصرفی برای مخاطب، جامعه را به سمت مصرف گرایی سوق می دهند. در این میان آنچه می تواند اثر گذار باشد داشتن سواد رسانه ای جامعه و رمزگشایی محتوای پیام ها و تبلیغات می باشد.