نویسندگان | اسداله بابایی فرد - حمید روزبان |
---|---|
همایش | دومین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۶-۵-۱۴ |
محل برگزاری همایش | تهران |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
اصطلاح پستمدرنیسم برای توصیف بعضی از نگرشها در زمینه فلسفه، سیاست، ادبیات، خصوصاً هنر معماری به کار می¬رود که وجه مشترک همهی آنها واکنش نسبت به بحرانهای مدرنیته و نقد نظریههای کلان و کلی¬نگر آن است. این اصطلاح که به عنوان وجه ممیز عرصه معاصر از عرصه مدرن فهمیده می شود ظاهرا اولین بار در سال 1917 توسط فیلسوف آلمانی رودلف پانویتس برای توصیف هیچ¬گرایی فرهنگ غربی قرن بیستم که مضمونی وام گرفته از نیچه بود به کار رفت. این واژه مجددا در 1934 در آثار منقد ادبی اسپانیایی فدریکو اونیس در اشاره به واکنشی علیه مدرنیسم ادبی ظاهر شد. در 1939 این اصطلاح به دو طریق بسیار متفاوت در انگلستان به کار گرفته شد؛ توسط برنارد ادنیگز¬بلِ متاله برای به رسمیت شناختن شکست مدرنیسم دنیوی و بازگشت به مذهب؛ و توسط آرنولد توین¬بی مورخ برای اشاره به ظهور جامعه¬ای توده¬ای پس از جنگ جهانی اول که در آن طبقه کارگر اهمیتی بیش از طبقه سرمایه¬دار پیدا می¬کنند. این اصطلاح سپس به نحو برجسته¬ای در نقد ادبی دهه¬های 50 و 60 قرن بیستم برای اشاره به واکنش علیه مدرنیسم زیباشناختی و در دهه 70 به همین منظور در معماری به کار رفت. کاربرد این اصطلاح در فلسفه به دهه 80 برمی¬گردد که اولا برای اشاره به فلسفه فرانسوی پساساختارگرایی بود و ثانیا برای دلالت بر واکنشی عمومی علیه عقل¬گرایی مدرن، ناکجاآبادگرایی و آنچه بنیان¬گرایی نامیده میشد.[1] در این مقاله به کاربرد نگرش پست مدرنیسم در زندگی بشر خواهیم پرداخت که در این مبحث به مواردی همچون تعریف نگرش مدرنیسم ، پست مدرنیسم ، اصول و قواعد پست مدرنیسم ، کاربرد پست مدرنیسم در هنر ، معماری ، سینما، تلویزیون ، سبک زندگی و ... به عنوان عامل و تعریف مهم نگرش پسا مدرنیسم خواهیم پرداخت .