نویسندگان | اسداله بابایی فرد - زهرا زارع معتمدی |
---|---|
همایش | اولین همایش تغییرات خانواده و چالشهای آن در ایران |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۶-۴-۲۶ |
محل برگزاری همایش | شیراز |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر بزهکاری دانشآموزان مقطع متوسطه¬ی شهر کاشان بوده است. روش پژوهش در پژوهش حاضر از نوع روش پیمایشی بوده و حجم نمونه بر اساس روش نمونه¬گیری تصادفی ساده به دست آمده است. یافته¬های این پژوهش نشان می¬دهند که بین متغیرهای موفقیت تحصیلی، پایگاه اقتصادی - اجتماعی والدین، عملکرد تربیتی خانواده و مدرسه¬، انسجام خانواده، تعلق دینی دانشآموزان، عملکرد رسانه¬های ارتباط جمعی، عملکرد گروه همسالان و متغیر بزهکاری دانشآموزان، رابطه¬ی معکوس وجود دارد. همچنین، بین متغیرهای فشارهای محیطی و عملکرد گروه مرجع و متغیر بزهکاری نیز رابطه¬ی مستقیم وجود داشته است. علاوه بر این، نتایج این پژوهش نشان دادند که بین متغیرهای زمینه¬ای جنسیت، نوع مدرسه و رشته¬ی تحصیلی و متغیر بزهکاری رابطهی معنادار وجود دارد. آزمون تحلیل چندمتغیره و تحلیل مسیر نیز نشان میدهد که از میان ده متغیر، تنها سه متغیر توانسته است وارد معادله¬ی رگرسیونی شود که عبارتند از فشارهای محیطی، عملکرد تربیتی رسانههای ارتباط جمعی و عملکرد گروه مرجع. در این آزمون، متغیرهای تعلق دینی دانش¬آموزان، عملکرد گروه همسالان و عملکرد تربیتی خانواده با بزهکاری دانشآموزان دارای رابطه¬ی غیرمستقیم بوده¬اند. همچنین، آزمون مذکور نشان می¬دهد که عملکرد گروه همسالان و عملکرد تربیتی خانواده بر تعلق دینی دانش¬آموزان اثرگذار هستند. از سوی دیگر، هر سه متغیر مذکور بر متغیر فشارهای محیطی تأثیرگذار هستند. از این رو، می¬توان گفت در بین متغیرهای مستقل پژوهش، متغیر فشارهای محیطی دارای بیش¬ترین میزان تأثیر بر بزهکاری دانشآموزان است.