تبیین مصرف گرایی در بافت جدید و قدیم کاشان

نویسندگاناسداله بابایی فرد- مریم روحی
همایشپژوهش‌های نوین ایران و جهان در روانشناسی و علوم‌تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۷-۵-۱۸
محل برگزاری همایششیراز
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

با گسترش شهرنشینی مسائل متعدد و جدیدی پیش روی جامعه¬ی انسانی قرار گرفت. مصرف گرایی از جمله مسائل اجتماعی فراگیر در اکثر شهرهای دنیا می باشد و همچنین محدود به جنسیت خاصی نمی شود و از آن¬جا که در دهه های اخیر، زنان در عرصه های شغلی و تحصیلی حضور بیشتری یافته اند و در اثر تغییر سبک زندگی، غالباً مسئولیت خرید و تهیه اقلام مصرفی خانواده ها را برعهده گرفته¬اند، بیشتر مخاطب تبلیغات مصرفی شده اند و نحوه حضور و الگوهای ارزشی و نگرشی و رفتاری آنها تأثیرات فردی و اجتماعی مهم‌تری بر جای گذاشته است. در چارچوب نظری این پژوهش از نظرات صاحب نظرانی چون بودیار، وبلن و بوردیو و همچنین به رابطه مصرف و زنان پرداخته می شود و نیز با استفاده از روش اسنادی به تبیین مصرف گرایی در بین زنان ایرانی، پرداخته می شود.