نویسندگان | اسداله بابایی فرد- مریم روحی |
---|---|
همایش | پژوهشهای نوین ایران و جهان در روانشناسی و علومتربیتی، حقوق و علوم اجتماعی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۷-۵-۱۸ |
محل برگزاری همایش | شیراز |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
با گسترش شهرنشینی مسائل متعدد و جدیدی پیش روی جامعه¬ی انسانی قرار گرفت. مصرف گرایی از جمله مسائل اجتماعی فراگیر در اکثر شهرهای دنیا می باشد و همچنین محدود به جنسیت خاصی نمی شود و از آن¬جا که در دهه های اخیر، زنان در عرصه های شغلی و تحصیلی حضور بیشتری یافته اند و در اثر تغییر سبک زندگی، غالباً مسئولیت خرید و تهیه اقلام مصرفی خانواده ها را برعهده گرفته¬اند، بیشتر مخاطب تبلیغات مصرفی شده اند و نحوه حضور و الگوهای ارزشی و نگرشی و رفتاری آنها تأثیرات فردی و اجتماعی مهمتری بر جای گذاشته است. در چارچوب نظری این پژوهش از نظرات صاحب نظرانی چون بودیار، وبلن و بوردیو و همچنین به رابطه مصرف و زنان پرداخته می شود و نیز با استفاده از روش اسنادی به تبیین مصرف گرایی در بین زنان ایرانی، پرداخته می شود.