نویسندگان | اسداله بابایی فرد - ندا خداکرمیان گیلان - حمیده پورعسکری |
---|---|
همایش | 3rd International Congress On Civil Engineering, Architecture & Urban Development |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۳۹۸/۱۰/۵ |
محل برگزاری همایش | تهران |
شماره صفحات | ۱-۱۱ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
ین پژوهش به پیامدهای فضای شهری بر مصرف پرداخته و سعی دارد با تکیه بر دیدگاههای اندیشمندانی چون باکاک، وبلن و بوردیو نشان دهد که تأثیر فضای شهری بر مصرف انکار ناپذیر است و تلاش مدرنیته در نگهداشت کمیابی، قطعیت، بیگانه هراسی ناکام مانده و در پسامدرنیته این موارد به صورت هزینه گری، عدم قطعیت و تسری پرسهزنی به کل جامعه به عنوان مصرف کننده به مدار زندگی بازگشته اند؛ جامعه ای که ویژگی بارز آن اغواگری است و اگر چه افراد فکر میکنند که قدرت انتخاب و آزادی دارند اما نوعی مشق بدنی خود راهبر را در پیش میگیرند که هدف آن متناسب ساختن بدن خویش با وعده کالاهاست و درصدد به چالش کشیدن مصرف در فضای شهری است. مصرف با ایدئولوژی و قدرت همراه بوده و سرمایه داران سیاستمداران مصرف در شهر را برای افراد اعمال میکنند و آن را طبیعی جلوه میدهند. در این راستا روش پژوهش حاضر اسنادی و کتابخانه ای بوده و هدف از این پژوهش بررسی پیامدهای فضای شهری بر مصرف شهروندان بوده است.
کلید واژه ها: مصرف، فضای شهری، شهروندان، مصرفگرایی، مراکز خرید.