نویسندگان | اسداله بابایی فرد - آزاده خدابخشی - احسان صنعتکارفر |
---|---|
همایش | چهارمین همایش علوم انسانی: پیشرفتهای نوین در عرصهی علم و فراعلم |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۴۰۰-۴-۳ |
محل برگزاری همایش | مشهد |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
شماره صفحات | ۱-۱۹ |
نوع ارائه | چاپ در مجموعه مقالات |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر استفاده از تلویزیونهای ماهوارهای در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور نطنز پرداخته است. در این پژوهش از نظریهی گلوله، نظریهی مارپیچ سکوت، نظریهی سلطهی رسانهها، نظریهی برجستهسازی و نظریهی کاشت، به عنوان چهارچوب نظری پژوهش، استفاده شده است. در این پژوهش از روش پیمایش اجتماعی استفاده شده است. تعداد جامعهی آماری، بر اساس آمار گرفته شده از آموزش این دانشگاه، 2400 نفر بوده است و با توجه به این جمعیت تعداد 384 نفر، با استفاده از فرمول کوکران، به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. نتایج حاصل از بررسیها نشان میدهد که بین اکثر متغیرهای پژوهش با متغیر وابسته رابطهی معنادار در سطوح اطمینان 95% وجود دارد. متغیرهای انگیزهی استفاده از رسانههای ارتباطی خارجی، انگیزهی سیاسی، انگیزهی فرهنگی و هنری و دیدن برنامههای متنوع تلویزیون ماهوارهی با متغیر گرایش به استفاده از تلویزیونهای ماهوارهای رابطهی معنادار داشته است. همچنین، تحلیل رگرسیونی نشان داد که، ازمیان متغیرهای وارد شده در معادلهی رگرسیونی، متغیر انگیزهی سیاسی تأثیرگذارترین متغیر بر متغیر وابسته بوده است.
کلید واژه ها: رسانههای ارتباطی خارجی، تلویزیون ماهوارهای، برنامههای متنوع تلویزیون ماهوارهی، انگیزهی فرهنگی و هنری، انگیزهی سیاسی.