بررسی تأثیر رسانه‌های الکترونیک و عملکرد فرهنگی جامعه بر وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های شهر آران و بیدگل

نویسندگاناسداله بابایی فرد - فاطمه ملک پوریان بیدگلی - احسان صنعتکارفر
همایشچهارمین همایش علوم انسانی: پیشرفت‌های نوین در عرصه‌ی علم و فراعلم
تاریخ برگزاری همایش۱۴۰۰-۴-۳
محل برگزاری همایشمشهد
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
شماره صفحات۱-۱۴
نوع ارائهچاپ در مجموعه مقالات
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

پژوهش حاضر به بررسی تأثیر رسانه‌های الکترونیک و عملکرد فرهنگی جامعه بر وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان دختر در شهر آران و بیدگل پرداخته است. در این پژوهش از نظریه‌ی تزریقی، نظریه‌ی برجسته‌سازی، نظریه‌ی وابستگی، نظریه‌ی نیازجویی و نظریه‌ی تقویت به عنوان چهارچوب نظری پژوهش، استفاده شده است. در این پژوهش از روش پیمایش اجتماعی استفاده شده است. از 547 نفر دانش‌آموز دختر شهر آران و بیدگل، با استفاده از فرمول کوکران، 255 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. نتایج حاصل از داده‌های آماری نشان داد که بین متغیرهای گرایش به مد، نقش اینترنت و نقش تلویزیون ماهواره‌ای و پیشرفت تحصیلی رابطه‌ی معنادار و معکوس و بین متغیرهای رعایت ارزش‌ها و معیارهای اخلاقی و نوع ارتباط با والدین و متغیر پیشرفت تحصیلی رابطه‌ی معنادار و مستقیم وجود دارد. همچنین، تحلیل رگرسیونی نشان داد که، از میان متغیرهای وارد شده در معادله‌ی رگرسیونی، متغیر گرایش به مد تأثیرگذارترین متغیر بر متغیر پیشرفت تحصیلی بوده است.

لینک ثابت مقاله

فایل چکیده مقاله

کلید واژه ها: گرایش به مد، اینترنت، تلویزیون ماهواره‌ای، رعایت ارزش‌ها و معیارهای اخلاقی، نوع ارتباط با والدین، پیشرفت تحصیلی.