نویسندگان | اسداله بابایی فرد - فاطمه ملک پوریان بیدگلی - احسان صنعتکارفر |
---|---|
همایش | چهارمین همایش علوم انسانی: پیشرفتهای نوین در عرصهی علم و فراعلم |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۴۰۰-۴-۳ |
محل برگزاری همایش | مشهد |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
شماره صفحات | ۱-۱۴ |
نوع ارائه | چاپ در مجموعه مقالات |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر رسانههای الکترونیک و عملکرد فرهنگی جامعه بر وضعیت تحصیلی دانشآموزان دختر در شهر آران و بیدگل پرداخته است. در این پژوهش از نظریهی تزریقی، نظریهی برجستهسازی، نظریهی وابستگی، نظریهی نیازجویی و نظریهی تقویت به عنوان چهارچوب نظری پژوهش، استفاده شده است. در این پژوهش از روش پیمایش اجتماعی استفاده شده است. از 547 نفر دانشآموز دختر شهر آران و بیدگل، با استفاده از فرمول کوکران، 255 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. نتایج حاصل از دادههای آماری نشان داد که بین متغیرهای گرایش به مد، نقش اینترنت و نقش تلویزیون ماهوارهای و پیشرفت تحصیلی رابطهی معنادار و معکوس و بین متغیرهای رعایت ارزشها و معیارهای اخلاقی و نوع ارتباط با والدین و متغیر پیشرفت تحصیلی رابطهی معنادار و مستقیم وجود دارد. همچنین، تحلیل رگرسیونی نشان داد که، از میان متغیرهای وارد شده در معادلهی رگرسیونی، متغیر گرایش به مد تأثیرگذارترین متغیر بر متغیر پیشرفت تحصیلی بوده است.
کلید واژه ها: گرایش به مد، اینترنت، تلویزیون ماهوارهای، رعایت ارزشها و معیارهای اخلاقی، نوع ارتباط با والدین، پیشرفت تحصیلی.