نویسندگان | اسداله بابایی فرد - امین حیدریان |
---|---|
نشریه | دوفصلنامه علمی - پژوهشی علوم اجتماعی |
شماره صفحات | ۱۱۷-۱۴۲ |
شماره مجلد | ۱۲ |
نوع مقاله | Original Research |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۵-۶-۲۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | پایگاه اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (ُSID) - noormags -.magiran |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر، با تکیه بر نظریههای پیر بوردیو دربارة کنش، میدان و سرمایة فرهنگی، به بررسی تأثیر سرمایة فرهنگی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرداخته است. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است و جامعة آماری آن دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی کاشان و پیام نور آران و بیدگل در سال تحصیلی 90-1389 بوده است. حجم نمونة پژوهش، با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 245 نفر بوده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین مشارکت آموزشی و فرهنگی، مصرف کالاهای فرهنگی، رفتارها و رویه های فرهنگی، ارزش های تحصیلی و شغلی خانواده، تأثیرپذیری دانشجویان از رسانههای ارتباط جمعی و سرمایة فرهنگیِ دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنها رابطة معنادار و مستقیم وجود دارد. به طور کلی، از نظر میزان اهمیت و تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابستة پژوهش، در تحلیل چند متغیره و تحلیل مسیر، مهم ترین متغیرها، به ترتیب، عبارت اند از: 1. مشارکت آموزشی و فرهنگی، 2. سرمایة فرهنگی، 3. تأثیرپذیری از رسانههای ارتباط جمعی.
tags: سرمایة فرهنگی، پیشرفت تحصیلی، مصرف کالاهای فرهنگی، رفتارها و رویههای فرهنگی، مشارکت آموزشی و فرهنگی.