نویسندگان | اسداله بابایی فرد,امین حیدریان |
---|---|
نشریه | فصلنامهی علمی - پژوهشی مطالعات فرهنگی و ارتباطات |
شماره صفحات | ۳۷ |
شماره مجلد | ۱۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۸/۰۶/۲۶ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی تأثیر اینترنت بر سرمایهی فرهنگی و شکلگیری سرمایهی فرهنگی آنلاین در فضای مجازی میپردازد. در این مطالعه از نظریههای مانوئل کاستلز و هوارد رینگلد در حوزهی مطالعات اینترنت و فضای مجازی و نیز نظریهی سرمایهی فرهنگی پییر بوردیو، به عنوان چهارچوبهای نظری پژوهش، بهره گرفته شده است. روش این تحقیق از نوع پیمایش اجتماعی و جامعهی آماری مورد بررسی آن دانشجویان دانشگاههای دولتی و علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 93-92 بوده است (برابر با 9540 نفر) که از این میان تعداد 380 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. نتایج نشان میدهند که بین ابعاد گوناگون بهرهگیری از اینترنت، یعنی «مدت و میزان استفاده از اینترنت»، «مهارت در بهرهگیری از اینترنت»، «استفاده از سایتهای علمی اینترنت»، «استفاده از سایتهای هنری اینترنت»، «خرید اینترنتی کالاهای فرهنگی» و «شبکههای اجتماعی مجازی» با «سرمایهی فرهنگی» رابطهی معنادار و مستقیمی وجود دارد. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی و تحلیل مسیر، تأثیر مستقیم متغیرهای «مهارت در بهرهگیری از اینترنت»، «استفاده از سایتهای علمی اینترنت»، «خرید اینترنتی کالاهای فرهنگی» و «استفاده از سایتهای هنری اینترنت» بر «سرمایهی فرهنگی» را نشان میدهد.
tags: اینترنت، سرمایهی فرهنگی، ذائقهی فرهنگی، خرید اینترنتی کالاهای فرهنگی، شبکههای اجتماعی مجازی.