نویسندگان | اسداله بابایی فرد |
---|---|
نشریه | دوفصلنامه علمی - پژوهشی علوم اجتماعی (دانشگاه فردوسی مشهد) |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | date-error |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
امروزه از جهانی شدن در بسیاری از حوزه¬های گوناگون علمی بحث شده و گرایش¬های مختلفی نسبت به این پدیده وجود دارد. فرض بنیادی این پژوهش این بوده است که چگونگی اثرگذاری جهانی شدن به زمینه¬های اجتماعی - فرهنگی هر جامعه وابسته است. این پژوهش، با تکیه بر برخی استدلال¬های نظری، به ویژه دیدگاه¬های استوارت هال و آنتونی گیدنز، و همچنین، نتایج داده¬های مصاحبه با دانشجویان دانشگاه تهران، نشان می¬دهد که جهانی شدن به معنای غربی شدن نیست. در این پژوهش، 30 دانشجو از 14 دانشکده¬ی دانشگاه تهران به طور تصادفی جهت انجام مصاحبه انتخاب شده¬اند. هدف اساسی این پژوهش بررسی رابطه¬ی بین استفاده از اینترنت، به عنوان یکی از ابزارهای مهم جهانی شدن، و هویت فرهنگی دانشجویان دانشگاه تهران بوده است. به طور کلی، در این پژوهش ملاحظه شد که در حوزه¬های مختلف زندگی برای دانشجویان خانواده و دین جایگاه مهمی دارند. از نظر آن¬ها، تعلق به قومیت و ملیت و گرایش به جهانی شدن منافاتی با هم ندارند. همچنین، معتقدند که زنده نگهداشتن نام و یاد شخصیت¬ها و مفاخر ملی، به خاطر کارکردهایی که برای جامعه دارد، ضروری است. بیش¬تر آن¬ها معتقدند که نه تنها اینترنت باعث ایجاد اختلال در روابط اجتماعی¬شان نشده است، بلکه توانسته¬اند به طور چشمگیری از داده¬های گوناگون اینترنت در حوزه¬های علمی، اجتماعی و فرهنگی استفاده کنند. و نهایتاً این که، آن¬ها تبادلِ بین فرهنگی و ارتباطاتِ جهانی را لازمه¬ی پویایی، پیشرفت و توسعهی هر جامعه به شمار می¬آورند.
tags: هویت قومی، هویت ملی، هویت¬سازی خانواده، جهانی شدن، کثرت¬گرایی فرهنگی