زیباییشناسی انتقادی اشعار ادونیس بر اساس مکتب فرانکفورت

نویسندگانزهرا وکیلی نوش آبادی,علی نجفی ایوکی,اسداله بابایی فرد,مریم جلائی پیکانی
نشریهفصلنامه‌ی نقد ادب معاصر عربی
شماره صفحات۷۷
شماره مجلد۲۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۰/۰۳/۲۸
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

نظریه‌ی زیبایی‌شناسی انتقادی مکتب فرانکفورت، به هنر به مثابه‌ی یک مقوله‌ی مستقل می‌نگرد و بر اصالت آن تاکید می‌نماید. بر اساس مبانی این نظریه، موفق بودن یک اثر هنری در گرو سازش نکردن با ناسازگاری‌ها و عدم تاییدآنهاست. ادونیس به عنوان شاعر نوگرای معاصر عربی، با بهره‌گیری از ساخت‌های جدید زبانی، بر آن است تا امکان‌های جدید شعری را تجربه کند. زبان انتقادی وی، نظام ساکن و تأییدگر سلطه را به لرزه درمی‌آورد، تناقض‌های موجود در جامعه را افشا می‌‎کند و می‌کوشد تا جامعه‌ای بر پایه‌ی عدالت، آزادی و اندیشه‌ورزی بنا نماید. در پرتو اهمیت مسأله، پژوهش حاضر تلاش دارد تا بر اساس نظریه‌ی زیبایی‌شناسی انتقادی و با روش توصیفی -تحلیلی، به بررسی اشعار انتقادی ادونیس در دفترهای شعری «اغانی مهیار الدمشقی»، «تنبأ أیها الأعمی» و «هذا هو اسمی» بپردازد. دفترهایی که در آن شاعر قضایای موجود در جامعه را به چالش می‌کشد و برای بیداری و روشنگری انسان معاصر و آشنایی وی نسبت به آزادی و شهامت انتقاد نسبت به نابسامانی شرایط حاضر در جهت رسیدن به جامعه تلاش می‌نماید. بررسی نمونه‌های شعری شاعر، نشان دهنده‎ی آن است که ادونیس به استقلال هنر، باور دارد و کوشیده تا ملت عرب را بیدار سازد. او نپذیرفته که یک شاعر در قید و بند باشد، از حکومت یا حاکم خاصی دفاع نماید و یا وامدار شخص یا اشخاصی باشد؛ بلکه از نظر او وظیفه‌ی شاعر این است تا ضمن سلطه‌ناپذیری، در برابر هر نیرویی که انسان را محدود می‌سازد و آزادی وی را سلب می‌کند بایستد و با آن جریان به مبارزه برخیزد.

tags: زیبایی‌شناسی انتقادی، مکتب فرانکفورت، سلطه‌ناپذیری، ادونیس.