نویسندگان | اسداله بابایی فرد,دکتر سیاوش قلی پور,ندا خداکرمیان گیلان |
---|---|
نشریه | فصلنامهی مطالعات فرهنگی و ارتباطات |
شماره صفحات | ۱۸۱ |
شماره مجلد | ۱۹ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
امروزه اثرات مدرنیته بر فضای شهری باعث گرایش بیشتر افراد به مصرف شده است. اهمیت این موضوع از این رو قابل طرح است که فضای شهر کرمانشاه دارای پیامدهایی برای مصرف شهروندان این شهر است. امروزه تمام شهرها در تکاپوی ایجاد امکانات برای مصرف هستند و شهرها به واسطهی امکاناتی که برای مصرف فراهم میکنند، تعریف میشوند. شهرنشینی معاصر به طور فزایندهای با مصرف شهروندان در ارتباط است. این پژوهش سعی دارد پیامدهای فضای شهری بر مصرف شهروندان شهر کرمانشاه را با دیدی انتقادی از طریق دیدگاه اندیشمندانی چون مارکس، زیمل، وبلن، بوردیو، بودریار، دوسرتو، لوفور، زوکین و ورث مورد بررسی قرار دهد. روش این پژوهش مردمنگارانه و فنون گردآوری دادهها مشاهده، مصاحبه و تجربهی زیسته بوده است. مشاهدات در دو بخش کالبد و رفتار انجام شد و از 56 نفر، اعم از مدیران و اعضای هیأت مدیره، فروشندگان و خریداران، در پنج مجتمع تجاری با نامهای ارگ، پارسیان، پلازا، گل و مروارید مصاحبه به عمل آمد. شیوهی تجزیه و تحلیل در سه مرحلهی کدگذاری، تفسیر و گزارشنویسی انجام شد. نتایج پژوهش نشان میدهند که: تغییر مکانهای سنتی به مدرن سبب وفور و انباشتگی کالاها، تبلیغات و طراحی مراکز تجاری شده است؛ فضاهای مصرف سبب اعتیاد به خرید، مصرفگرایی، خودنمایی، چشموهمچشمی، تغییر و دگرگونی هویت، تمایز و تفکیک طبقاتی شدهاند؛ پرسهزنان، مصرفکنندگان فضای شهری هستند، اما به مصرف کالا نمیپردازند؛ سرانجام این که زنان به نسبت دیگر گروههای اجتماعی بیشترین مصرفکنندگان فضاهای مصرف هستند.
tags: چشموهمچشمی، تمایز و تفکیک طبقاتی، فضای شهری، وفور و انباشتگی کالا، مصرفگرایی.