اینترنت، هویت و زندگی روزمره‌ی دانشجویان دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی رامسر

نویسندگاناسداله بابایی فرد,خدیجه شرقی گورابی
نشریهفصلنامه‌ی علمی - پژوهشی جامعه‌پژوهی فرهنگی
شماره صفحات۱
شماره مجلد۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۴/۰۸/۲۰
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

پژوهش حاضر، با تکیه بر نظریه‌های پیر بوردیو دربارة کنش، میدان و سرمایة فرهنگی، به بررسی تأثیر سرمایة فرهنگی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرداخته است. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده و جامعة آماری آن دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه¬های دولتی و آزاد اسلامی کاشان و پیام نور آران و بیدگل در سال تحصیلی 90-1389 بوده است. حجم نمونة پژوهش، با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 245 نفر بوده است. نتایج پژوهش نشان می¬دهند که بین مشارکت آموزشی و فرهنگی، مصرف کالاهای فرهنگی، رفتارها و رویه¬های فرهنگی، ارزش¬های تحصیلی و شغلی خانواده، تأثیرپذیری دانشجویان از رسانه‌های ارتباط جمعی و سرمایة فرهنگیِ دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آن¬ها رابطة معنادار و مستقیم وجود دارد. به طور کلی، از نظر میزان اهمیت و تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابستة پژوهش، در تحلیل چند متغیره و تحلیل مسیر، مهم¬ترین متغیرها، به ترتیب، عبارتند از: 1. سرمایة فرهنگی، 2. مشارکت آموزشی و فرهنگی، 3. تأثیرپذیری از رسانه‌های ارتباط جمعی.

tags: سرمایة فرهنگی، پیشرفت تحصیلی، مصرف کالاهای فرهنگی، رفتارها و رویه¬های فرهنگی، مشارکت آموزشی و فرهنگی