| نویسندگان | عادل سجودی تاسنده,دکتر ستار صادقی ده چشمه,اسداله بابایی فرد,محسن نیازی |
| نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش |
| شماره صفحات | ۴۵ |
| شماره مجلد | ۲۲ |
| ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | 1404/04/06 |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین عوامل اجتماعی وفرهنگی موثر بر بزهکاری در میان دانش آموزان دوره متوسطه شهر رشت می باشد. با تغییرات اجتماعی و فرهنگی زیست دانش آموزان در مدرسه و اجتماع تغییر می یابد. از این رو واکاوی تمایل دانش آموزان به بزهکاری، علل و زمینه های آن هدف این پژوهش است.
روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، ماهیت آن توصیفی- همبستگی و از روش پیمایش استفاده شده است. جمع آوری داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم تشکیل می دهند و حجم نمونه تحقیق براساس نرم افزار جی پاور 540 نفر برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss وAmos بکارگیری آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است.
یافته ها: یافته ها تحقیق نشان می دهد که بین متغیر وابسته تمایل به بزهکاری دانش آموزان با یادگیری اجتماعی ، پیوند اجتماعی و سرمایه اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل رابطه معناداری وجود دارد. همچنین توزیع پراکندگی متغیر تمایل به بزهکاری 41 درصد از دانش آموزان در حد بالا و 29 درصد در حد پایین برآورد شده است.
نتیجه گیری: براساس نتایج مدل معادلات ساختاری پژوهش متغیرهای یادگیری اجتماعی، پیوند اجتماعی و سرمایه اجتماعی قادرند 51 درصد از واریانس تمایل به بزهکاری دانش آموزان را تبیین کنند. برحسب ضرایب مستقیم پژوهش به ترتیب متغیرهای یادگیری اجتماعی(ضریب بتا0.442) ، سرمایه اجتماعی(ضریب بتا 0.309-) ، پیوند اجتماعی(ضریب بتا 0.181-) تأثیر معناداری بر تمایل به بزهکاری دانش آموزان دارند.