مطالعه‌ی تأثیر اینترنت بر سرمایه‌ی فرهنگی دانشجویان

نویسندگاناسداله بابایی فرد - امین حیدریان
نشریهفصلنامه‌ی علمی - پژوهشی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
شماره صفحات۲۲۵-۲۵۰
نوع مقالهOriginal Research
تاریخ انتشار۱۳۹۶-۱۲-۲۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهپایگاه اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (ُSID) - noormags -.magiran

چکیده مقاله

  این پژوهش به بررسی تأثیر اینترنت بر سرمایه ی فرهنگی و شکل گیری سرمایه ی فرهنگی آنلاین در فضای مجازی می پردازد. در این مطالعه از نظریه های مانوئل کاستلز و هوارد رینگلد در حوزه ی مطالعات اینترنت و فضای مجازی و نیز نظریه ی سرمایه ی فرهنگی پی یر بوردیو، به عنوان چهارچوب های نظری پژوهش، بهره گرفته شده است. روش این پژوهش از نوع پیمایش اجتماعی و جامعه ی آماری مورد بررسی آن دانشجویان دانشگاه های دولتی و علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 93-1392 بوده است که از میان آن ها تعداد 380 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. نتایج نشان می دهند که بین ابعاد گوناگون بهره گیری از اینترنت، یعنی «مدت و میزان استفاده از اینترنت»، «مهارت در بهره گیری از اینترنت»، «استفاده از سایت های علمی اینترنت»، «استفاده از سایت های هنری اینترنت»، «خرید اینترنتی کالاهای فرهنگی» و «استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی» با «سرمایه ی فرهنگی» رابطه ی معنادار و مستقیم وجود دارد. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی و تحلیل مسیر، تأثیر مستقیم متغیرهای «مهارت در بهره گیری از اینترنت»، «استفاده از سایت های علمی اینترنت»، «خرید اینترنتی کالاهای فرهنگی» و «استفاده از سایت های هنری اینترنت» بر «سرمایه ی فرهنگی» را نشان می دهد.

لینک ثابت مقاله

متن کامل مقاله

tags: اینترنت، سرمایه‌ی فرهنگی، ذائقه‌ی فرهنگی، خرید اینترنتی، کالاهای فرهنگی، شبکه‌های اجتماعی مجازی.