شناسایی مولفه های کلیدی توسعه کسب و کارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات

نویسندگانحسین حاجی پور فرد,بهزاد سلطانی,عباس طلوعی اشلقی,سید حبیب الله طباطباییان
نشریهمدیریت نوآوری
شماره صفحات۸۷
شماره مجلد۱۱
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۰/۱۲/۱۴
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

چکیده: به استناد رتبهبندیهای بینالمللی، تعداد قابل توجهی از کسب وکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطالعات، در فهرست صد شرکت برتر دنیا قرار دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفههای کلیدی مؤ ثر بر توسعه کسبوکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطالعات در تهران است. این پژوهش به روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا طی سالهای 1396 تا 1399 انجام شده است. دادههای این پژوهش از طریق مصاحبه با 12 نفر از مدیران و کارآفرینان، سیاستگذاران فناوری و صاحبنظران حوزه فناوری اطالعات و همچنین رجوع به منابع آرشیوی فراهم شده است . تحلیل دادههای حاصل از تجارب مشارکت کنندگ ان منجر به شکلگیری 287 مفهوم یا کد اولیه، 13 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی گردیدند. عوامل درونسازمانی از تیم مناسب پروژه، مدل کسب وکار، دسترسی به منابع، نوآوری و بازاریابی مؤثر تشکیل شده است . محرک ها و موانع محیطی از مقولههای تحریمها، قوانین نامناسب، ضعف زیرساخت ها، رکود اقتصادی و مشکالت نظام نوآوری فناوری اطالعات شکل گرفته است. مقولههای فرعی تسهیل تأمین مالی، امتیازات مالیاتی و بیمه تأمین اجتماعی مقوله اصلی سوم را تحت عنوان عوامل سیاستی شکل دادهاند. یافتههای حاصل از این پژوهش میتواند سیاستگذاران و تصمیم گیران حوزه کسب وکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطالعات را در برنامهریزی کشور بطور مؤثر یاری نماید

tags: توسعه فناوری اطالعات، کسب وکارهای مبتنی بر فناوری اطالعات، خدمات مبتنی بر فناوری اطالعات، نظام نوآوری فناوری اطالعات.