| Authors | لیلا شریعتی باغملکی,امیر حسین چیت سازیان |
| Conference Title | نخستین همایش بین المللی هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن ایرانی¬–¬ اسلامی با تاکید بر هنرهای رو به فر |
| Holding Date of Conference | 2016-05-11 - 2016-05-12 |
| Event Place | 1 - اصفهان |
| Presented by | دانشگاه اصفهان ودانشگاه هنر اصفهان |
| Presentation | SPEECH |
| Conference Level | International Conferences |
Abstract
چکیده
ظروف اسگرافیتو از نظر تکنیک و نقش، جایگاه ویژه¬ای در گروه سفالینه¬های دوران اسلامی دارند که بخش عمده و مهم آنها متعلق به سده¬های 4 تا 6 هجری هستند. ¬نقوش ظروف اسگرافیتو به واسطه¬¬ی حکاکی بر روی آنها نقش بسته است که این نقوش در سه گروه حیوانی، گیاهی و انسانی دسته¬بندی می¬شوند و هر یک از آنها نشان دهنده¬ی نماد ویژه¬ای هستند. این مقاله با هدف بررسی نقوش ظروف اسگرافیتو و نمادپردازی که در این نقوش صورت گرفته است، در صدد پاسخگویی به سوالات زیر است:
1. کدام گروه از نقوش سهم بیشتری در تزیین ظروف اسگرافیتو دارد؟
2. آیا تمامی نقوش در ظروف اسگرافیتو، جنبه¬ی نمادین داشته است؟
پژوهش پیش¬رو با شیوه¬ی گردآوری اطلاعات کتابخانه¬ای و روش توصیفی_تحلیلی انجام شده که ده نمونه به عنوان جامعه آماری از ظروف اسگرافیتو انتخاب شده ومورد مطالعه قرار گرفته¬است.نتیجه¬ی حاصل از این پژوهش نشان می¬دهد که؛ نقوش حیوانی نسبت به دو گروه دیگر بیشتر به کار رفته است و نقوش گیاهی به¬طور عمده به عنوان عنصری تزیینی در میان نقوش دیگر خودنمایی می¬کند.