Authors | امیر حسین چیت سازیان,سارا عبدکریمی مهابادی |
---|---|
Conference Title | ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلالامی |
Holding Date of Conference | ۲۰۲۱-۱۱-۱۲ - ۲۰۲۱-۱۱-۱۲ |
Event Place | 1 - تبریز |
Presented by | دانشگاه هنر اسلامی تبریز |
Presentation | SPEECH |
Conference Level | International Conferences |
Abstract
چکیده قالی قم به عنوان یکی از جلوه های هنر ایرانی به دلیل برخورداری از قابلیت های هنر اسامی، محملی برای ظهور این هنر است. نگاه مطلق هنری، مدگرایی و تجاری به آن این ویزگی فرش قم را محو و نابود می سازد. به همین علت در این مقاله، سعی شده تا چهار چوب های زیبایی شناسی فرش یاد آور شود تا با حفظ این چهار چوب ها دست به نوآوری زده شود نه بدعت. ونیز عوامل انحطاط نقش و رنگ فرش را بر شماریم تا با دمیدن روحی تازه به طرح فرش قم از اصالت آن نکاهیم. بنابر این پژوهش در این باره را در مورد فرش قم ضروری می دانیم. تحقیق حاضر با روش کتابخانه ای وبر اساس در یافت اطلاعات از نمونه های واقعی به روش کیفی در گونه ی تحلیلی – توصیفی به انجام رسیده است. این نتیجه حاصل شده که بدعت های وارد شده بر فرش قم نو ظهوراند. حاصل کار تولید کنندگان جوان و جویای نام تجاری می باشد که در فرش هایی با ابعاد کوچک این نکته بیشتر دیده می شود ودر قالی های بزرگ هنوز خوشبختانه طراحان و تولیدکنندگان متعهدی وجود دارند که با حفظ چهارچوب ها ، فرشی نوخلق می کنند که چشم نواز است و تجلی گر بهشت می باشد.
tags: کلیدواژه ها: نقد، زیبایی شناسی، قالی قم، هنر سنتی، بدعت و ابداع.