Authors | مهناز مومنی لندی,امیر حسین چیت سازیان |
---|---|
Journal | نگارینه هنر اسلامی |
Page number | ۴ |
Volume number | ۳ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC ,SID |
Abstract
چ یکده یکی از مهم ترین هنرها که در تزئین و آرایش بنا در دوران اسلامی ازجمله دوره قاجار، نقش اساسی دارد کاشی کاری است؛ اگرچه قسمت اعظم تزیینات و نقوش کاشی کاری دوره قاجار، بر اساس مطالعات باستان شناسی، برگرفته از عکس ها، نقاشی های قهوه خانه ای و حتی الگوبرداری از نقوش کاشی در دوره های پیشین و گاه کپی برداری از شیوه نقاشی در هنر غرب است؛ ولی شاخص ههایی مختص به خود نیز دارد. با این وصف آن چه مسلم است نقوش در هنر ایرانی تنها جنبه تزئینی ندارند؛ بلکه نماینده معانی و مفاهیم فرهنگی هستند که هنر را ب هعنوان زبان خود برگزید هاند. ضرورت و اهمیت نگاه به آثار کاشی کاری، بیشتر آ نجا نمایان می شود که م یبینیم بسیاری از کاشی ها در حال ویرانی اند و بعضی نقوش در اثر سهل انگاری و گذر زمان دچار آسیب های فراوان شد هاند؛ درنتیجه، شناخت آن ها از طریق تجزی هوتحلیل، نقطه عطفی در واکاوی نقوش منحصربه فرد کاشی هاست. پژوهش پیش رو با روش توصیفی- تحلیلی کوشیده است تا با هدف معرفی ارزش های بصری و مفاهیم بنیادی عناصر نمادین کاشی ها، به تحلیل عناصر نمادین چند نقش از کاشی کاری بناهای قاجار در کرمان بپردازد؛ و توجه مخاطب را علاوه بر تمرکز بر نق شها، به مفهوم برآمده از هر نقش نیز معطوف کند.
tags: واژه های کلیدی:دوره قاجار، نمادگرایی، کاشی نگاره، کرمان.