رمزگشایی خط معقلی در دونگاره گردان چهار علی(ع) مدرسه نیم آورد اصفهان و.شش علی(ع)مسجد جامع یزد

Authorsاصغرجوانی,مریم قاسمی سیچانی,امیر حسین چیت سازیان,بهمن فیزابی
Journalنگره
Page number۱۱۹
Volume number۱۲
Paper TypeFull Paper
Published At۱۳۹۶/۰۹/۲۰
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC ,SID

Abstract

چکیده معقلی (خط بنایی) مطابق با نمون ههای « نگار ههای گردان » هدف از این پژوهش تبیین ویزگ یهای تکثیر ارزشمند تاریخی است. گون های از نگار هها یمعقل یکه با تکرار دایره وار و دوران پیوند دارد در این پژوهش نامیده م یشود و بدلیل توجه به اصالت نا مهای استفاده شده توسطمعماران قدیم، « نگار هها یگردان » معقلی استفاده شده است. این معقل یها در اشکال مختلف از سه تا چندضلعی با « معقلی » از « خط بنایی » ب هجای ویژگ یهای: تقارن، درهم قف لشدگ یحروف،گسترش و جلوه س هبعدی مشاهده م یگردند. این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی وتوسع های، با جمع آوردا طلاعات به شیوه کتابخان های و مشاهدات میدانیا نجام وبرای تبیین مراحل بصری از روش نگاش ت ادراکی استفاده شده است. نمونه معقل یهای گردان، از دو نگار هگردا ن چهارعلی(ع) مدرسه نی مآوردا صفهان، و ش شعلی(ع) مسجدجامع یزدا نتخاب شدها ست. یافت ههای تحقیق نشا ن م یدهد طراحی ای ندو نگاره و دیگر نگار هها یگردان از جمله نگار هها یگردان بناهای قوام الدین شیرازی از قواعدی مشابه پیروی م یکنند، با الگو قراردادن این قواعد م یتوان نگار ههای یجدید در اشکال مختلف ترسیم نمود. درخلال این ترسیمات و با افزایش تعداداضلاعِ نگار هها، ب هدلیل ازدیاد تعداد کلمات و کم یفضا، ماهیت حروف مبهم و ناخوانا م یشود. برای جبران این نقیصه لازم است بر گا مهای تشکیل دهنده نگاره افزوده گردد، در طی این فرآیند مرکز نگاره وسی عتر شده و حروفی که در گا مهای مرکزی نگاره قرار دارند شکل متفاوتی پیدا م یکنند که این امر برای شک لگیری حروف در گا مهای میانی و محیطی الزامی است. همچنین در ترسیمات چهارتایی با حذف یک چهارم نگاره، و اتصال قسمت دوم وسوم ب ههم، م یتوان نگار ههایی با جلوه سه بعدی ب هدست آورد.

tags: واژگان کلیدی معقلی؛ نگار هها یگردان؛ نگار ههای س هبعدی؛ مدرسه نی مآورد؛ مسجد جامع یزد.