سنجش مؤلفه های نور روز در ارتقاء خلاقیت دانش آموزان در کلاس درس مدارس ابتدایی نمونه موردی: مدارس ابتدایی اصفهان

Authorsفائزه توسلی کجانی,احمد دانایی نیا,علی اکبر عباسیان آرانی
Conference Titleسومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب
Holding Date of Conference۲۰۲۴-۰۳-۰۷ - ۲۰۲۴-۰۳-۰۷
Event Place1 - تبریز
Presented byهنر اسلامی تبریز
PresentationSPEECH
Conference LevelInternational Conferences

Abstract

کیفیت نور از شاخصه‌های مهم شکل‌گیری و یا ارتقاء خلاقیت دانش آموزان به شمار می‌آید. پژوهش‌ها ثابت نموده است که نور طبیعی بر حواس کودکان اثر مستقیم دارد. اهمیت نور روز در ارتقا کیفی فضاهای آموزشی و تامین انرژی کلاس های درس،لزوم بهره گیری از قابلیت های این انرژی تجدید پذیر را تضمین می کند. استفاده از راهکار های کنترل صحیح بر میزان ورود نور ،باعث کیفیت‌بخشی به فضاهای آموزشی می شود. در کنار فواید استفاده از نور طبیعی باید توجه داشت اگر میزان و شدت روشنایی بیش‌ازحد نرمال خود باشد باعث مشکلاتی ازجمله خیرگی در افراد می‌شود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی، درصدد پاسخگویی به پرسش‌های زیر است: کیفیت شاخص‌های نور و خیرگی برای ارزیابی عملکرد بصری در کلاس‌های درس چگونه است؟ تأثیر نور طبیعی بر خلاقیت کودکان در مدارس ابتدایی کدام است؟ به‌منظور ارزیابی دقیق شاخص‌های روشنایی نور روز، از میان مدارس ابتدایی نواحی پنجگانه شهرستان اصفهان، با شاخص قرار دادن متغیرها ارزیابی نور روز و از میان مدارس دوره پهلوی تاکنون، تعداد ۸ مدرسه به‌تصادف انتخاب شد. با استفاده از شبیه‌سازی در نرم‌افزار گرسهاپر و پلاگین لیدی باگ و هانی بی پلاس، در هر مدرسه از یک کلاس در جبهه جنوبی و یک کلاس در جبهه شمالی آنالیز گرفته شد. یافته‌های به‌دست‌آمده نشان می‌دهد اکثر کلاس‌های درس از نور کافی برخوردار هستند اما بالا بودن شاخص UDI,DA,SDA و شاخص قرارگیری در معرض تابش سالانه در اکثر کلاس‌های درس در جبهه جنوبی، منجر به خیرگی در کلاس‌ها می‌شود. که باعث کشیدن پرده‌های کلاس و به دنبال استفاده از روشنایی مصنوعی می‌شود.

tags: نور روز_خلاقیت _خیرگی_کیفیت روشنایی _مدارس