نویسندگان | مرتضی امامی |
---|---|
نشریه | کاشان شناسی |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | شهریور ۱۴۰۲ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
مترجمان وشارحان کاشانی نهجالبلاغه (سدههای ششم تا دهم هجری)
مرتضی امامی(نویسنده مسئول)
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه کاشان. کاشان. ایران.
مقدمه
سنت ترجمه و شرح نویسی بر متون معتبر دینی از قدیمالایام رایج بوده است. شرح نویسی بر نهجالبلاغه هم از جایگاه ویژهای برخوردار بوده است. محققان، قرن ششم را دوران رکود علمی شیعی برشمردهاند. اما در همین قرن، شکوفایی شرحنویسی بر نهجالبلاغه با این اهداف اتفاق افتاده است: ۱. حفاظت از میراث شیعی، ۲. توضیح واژگان دشوار، ۳. شرح مبانی کلامی و فلسفی، ۴. تبیین حوادث تاریخی، ۵. ذکر نکات ادبی و بلاغی، ۶. گسترش معنویت، ۷. نقد آراء شارحان پیشین، ۸. نقد و بررسی اسنادی احادیث.
کاشان در سابقة تاریخی خود در قرنهای ششم تا دهم، حوزة مهمی در بسط و ترویج معارف نهجالبلاغه بوده است. عالمانی چون سیدابوالرضا ضیاءالدین، فضلالله حسینی راوندی، قطبالدین راوندی و مُلا فَتحالله کاشانی. سید فضلالله راوندی و قطبالدین راوندی جزو اولین کسانی هستند که به عنوان نخستین مترجمان نهجالبلاغه شهرت یافتهاند. شرح نهجالبلاغه ابوالرضا راوندی در قرن ششم اولین شرح نهجالبلاغه است. کتاب «منهاج البراعه» قطب راوندی در همان قرن و «تنبیه الغافلین و تذکرة العارفین» مُلا فَتحالله کاشانی در قرن دهم، مستند دیگر شروح نهجالبلاغه در سایر قرون بوده است. منهاج البرائة قطب راوندی در انتقال اندیشههای کلامی شیعی و در بسط و ترویج حکمت، مورد استفاده دیگر شروح بوده است. کتاب تنبیه الغافلین و تذکرة العارفین ملا فتحالله کاشانی هم نخستین شرح فارسی نهجالبلاغه را نگاشته است که نقش بسیار ی در شکوفایی تمدن اسلامی داشته است.
مواد و روشها
این مقاله با رویکردی توصیفی، تحلیلی به بررسی آثار و شرححال مترجمان وشارحان نهجالبلاغه پرداخته است. بررسی تطبیقی با روش کتابخانهای را در فاصله قرنهای ششم تا دهم هجری با تأکید بر شارحان کاشانی پرداخته است. بدین منظور از منابع و نسخ قدیمی و خطی موجود در کتابخانه ی آیت الله مرعشی نجفی استفاده شده است. منابع خطی شامل دو کتابت از نسخة «ابن بلکو»[1] و نسخة شمارة ۱۲۸۶۴ کتابخانة آستان قدس رضوی. نسخة - ابن نازویه قمی – که نسخهای از الاستبصار شیخ طوسی را نیز در سال ۵۶۹ کتابت کرده است.[2] نسخة دوم نهجالبلاغه ابوالرضا راوندی که مشتمل بر اضافاتی در بخش های مختلف است.[3] آثار دانشمندان مشهوری که در سدههای ششم تا دهم هجری بر نهجالبلاغه شرح نوشته و از متقدّمان شمرده میشوند؛ نظیر: قاضی عبدالجبار معتزلی(۳۵۹-۴۱۵ ق)، سید فضلالله راوندی(م ۵۷۰ ق)، قطبالدین راوندی(م ۵۷۳ ق)، ابن ابیالحدید(۵۸۶-۶۵۶ ق)، ابنمیثم بحرانی(۶۳۶- ۶۹۹ ق)، علامة حِلّی(۶۴۸-۷۲۶ ق)، ملافتحاللّه کاشانی(م ۹۸۸ ق). از متأخرانی هم که بر نهجالبلاغه شرح و یا فهرست نوشتهاند استفاده شده است؛ نظیر: سیّد حبیباللّه خوئی(م ۱۳۲۴ ق)، ملاصالح قزوینی(م ۱۲۷۱ ق)، محمّد عبده (م ۱۳۲۳ ق)، محمد حسن نائل میرصفی(م ۱۹۳۵ م). با تحلیل و بررسی تطبیقی این منابع، نحوة اعتبار شروح نخستین نهجالبلاغه توسط عالمان کاشانی در قرنهای ششم تا دهم به دست آمد.
نتایج و یافتهها
نتایج و یافته های این مقاله عبارتند از: ۱. اولین شرح نهجالبلاغه [با توجه به شرحهای مختصر لابلای سطور]، متعلق به ابوالرضا فضلالله کاشانی است، ۲. شروح قطب راوندی و ملا فتحالله کاشانی نقش مؤثری در بسط و ترویج آموزههای حکمی، ادبی و بلاغی قرنهای ششم تا دهم داشتهاند.
نتیجهگیری
شرح نویسی همواره نقش بسیاری در شکوفایی تمدن اسلامی داشته است. شهرکاشان به دلیل داشتن عالمان بزرگی چون سید ابوالرضا فضلالله راوندی، قطبالدین راوندی و مُلا فَتحالله کاشانی در حوزة نهجالبلاغه نقش چشمگیری داشته است. در قرنهای ششم تا دهم، با وجود محدودیتهای سیاسی، شهر کاشان حوزة مهمی در بسط و ترویج معارف نهجالبلاغه بوده است. شرح نهجالبلاغه ابوالرضا راوندی در قرن ششم، نخستین شرح نهجالبلاغه است زیرا توضیحات کوتاه او در لابهلای سطرها به منزلة شرح است. منهاج البرائة قطب راوندی هم در قرن ششم، در انتقال اندیشههای کلامی شیعه مورد توجه دیگر شروح بوده است. سید فضلالله راوندی و قطبالدین راوندی به عنوان نخستین مترجمان نهجالبلاغه شهرت یافتهاند. پایه های شرح نویسی توسط سید فضلالله راوندی و قطبالدین راوندی در قرن ششم نهاده شد.
در قرن ششم شارحان برجسته نهجالبلاغه وجود داشتهاند. بیهقی کیدری، وبری خوارزمی، فخرالدین رازی، صاغانی، ابن ابیالحدید، ابن میثم بحرانی و در قرن هفتم، علامه حلی، تفتازانی، ابن عتایقی، الهی اردبیلی از جمله این شارحان هستند. در قرن دهم کتاب ارزشمند «تنبیه الغافلین و تذکرة العارفین» به عنوان نخستین شرح فارسی نهجالبلاغه توسط ملافتحالله کاشانی تالیف گردیده است. ملافتحالله کاشانی در شرح خویش کوشیده است تا با استفاده از شرایط سیاسی دوران خویش، به گسترش معارف نهجالبلاغه و توسعة آن بپردازد.
کلید واژه: نهجالبلاغه، شارحان و مترجمان کاشانی، سیدفضلالله راوندی، قطب راوندی، ملافتحالله کاشانی.
منابع
قرآن کریم
آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن. ۱۴۰۸ق. الذّریعة إلى تصانیف الشّیعة. محقق: علینقی منزوی، قم: اسماعیلیان.
ابن أبی الحدید، عبدالحمید. ۱۹۵۹م. شرح نهجالبلاغه. قم: کتابخانه آیتالله نجفی مرعشی.
افندی، عبدالله. ۱۴۱۵ق. ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، قم: کتابخانه آیتالله نجفی مرعشی.
امین، سید محسن. ۱۴۲۱ق. أعیان الشیعة، تحقیق: حسن امین، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
پاک نیا، عبدالکریم. ۱۳۷۹ش. نگاهی به ترجمههای فارسی نهجالبلاغه. نشریه فرهنگ کوثر، شماره ۴۶ صص ۷۶-۸۰.
بحرانی، سیدهاشم. ۱۴۳۰ ق. محقق: محمد عیسی آل مکباس، بیروت: دارالمحجه البضاء.
بحرانی، میثم ابن علی. ۱۳۷۹ق. شرح نهج البلاغه. تهران: نشرالکتاب. چاپ دوم.
بروجردی، مصطفی. ۱۳۸۰ش. نگاهی به شرح های نهج البلاغه، فصلنامه قبسات. شماره ۱۹: صص ۱۲۶-۱۳۷.
بنیاد دایرةالمعارف اسلامی. ۱۳۶۲ش. دانشنامة جهان اسلام. تهران: انتشارات بنیاد دایرةالمعارف اسلامی.
بیهقی، علی بن زید. ۱۴۰۹ ق. معارج نهجالبلاغه. محقق: محمدتقی دانشپژوه. قم: ناشر کتابخانه عمومی آیتاللهمرعشی نجفی(ره) چاپ اول.
جهانبخش، جویا. ۱۳۸۵ش، الدیباج الوضى، شرحى بر نهجالبلاغه از نیمة نخست سده هشتم، سفینه: شماره 10، صص179 - 188.
حسینی اشکوری، سید أحمد. ۱۴۱۴ ق. تراجم الرجال، قم: کتابخانة آیةاللهالعظمى مرعشی نجفی.
دانش پژوه، محمدتقی. ۱۳۵۳ ش. فهرست میکروفیلمهای کتابخانة مرکزی دانشگاه تهران، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.
دبیرینژاد، بدیعالله. ۱۳۸۴ش، سلاجقه و گسترش ادب فارسی، نشریة چشم انداز، ارتباطات فرهنگی: شماره ۱۷، صص۵۷-۶۰.
رصافی، محمد. ۱۳۸۶ش. ابن میثم و شرح نهج البلاغه، میثاق امین(فصلنامه پژوهشی اقوام و مذاهب): شماره۴، صص129- 163.
زیدان، جرجی. ۱۳۸۴ش. تاریخ تمدن اسلام، ترجمة: علی جواهر کلام، تهران: امیرکبیر.
سازمان اوقاف و امورخیریه. ۱۳۷۸ش، ابن عتایقی، مجلة وقف میراث جاویدان(ویژة نهجالبلاغه): شماره ۲۵ و ۲۶ صص ۹۷-۹۸.
ستار، حسین. ۱۳۸۸ش. پژوهشی در زندگی و آثار ملا فتحالله کاشانی، مجلة کاشانشناسی: دوره۴، شمارة ۱، صص ۱۸۱-۲۱۲.
سمعانی، عبدالکریم. ۱۳۸۲ ق، الأنساب، محقق: عبدالرحمن، حیدرآباد: مجلس دائرة المعارف العثمانیه.
شفیعی، محمد. ۱۳۴۹ش. مفسران شیعه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
عطاردی قوچانی، عزیزالله. ۱۳۷۳ش، علمای خراسان و نهج البلاغه. تهران: انتشارات عطارد.
علامة حلى، حسن بن یوسف. ۱۴۰۲ق. رجال العلامة الحلی، مصحح: محمد صادق بحرالعلوم، قم: انتشارات الشریف الرضی.
علامة مجلسی، محمدباقر. ۱۴۰۳ق، بحارالانوار، محقق: سید إبراهیم میانجی، محمد باقربهبودی، بیروت: دارالاحیاء التراث.
غلامعلی، احمد. ۱۴۰۰ش، شناختنامة نهجالبلاغه، تهران: انتشارات سمت، چاپ هشتم.
قاسمپور، محسن و سلامی، محمد. ۱۳۹۸ش، نقش سید ابوالرضا راوندی در گسترش میراث حدیثی شیعه، دوفصلنامة علمی کاشان شناسی، شماره ۱۴(پیاپی۲۲)، صص ۵۵-۸۰. Doi :10.22052/1.14.55
قاسمپور، محسن، ۱۳۸۴، قطب راوندی و شرح نهجالبلاغه، دوفصلنامة علمی کاشانشناسی، شمارة اول، صص ۱۰۳-۱۱۵.
قطبالدین راوندی، سعیدبن هبهالله. ۱۳۶۴ش، منهاجالبراعه فی شرح نهجالبلاغه، قم: کتابخانة آیتالله مرعشی نجفی.
قطب الدین راوندی. ۱۳۸۷ق، شرح نهجالبلاغه. قم : نشر مؤسسة فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان.
کاشانی، حبیبالله، و کاشانی، ابوالقاسم. ۱۳۷۸ش. لبابالألقاب فی القابالأطیاب. تهران: نشر کتابفروشی بوذرجمهری مصطفوی.
کسری دهکردی، فرشته و بهارزاده پروین. تابستان ۱۳۹۵ش، تنوع گونههای حدیثنگاری نزد ایرانیان قرن ششم، دوفصلنامة حدیث پژوهی، سال هشتم، شمارۀ پانزدهم، صص ۱۴۳-۱۷۶.
مؤسسة آیة حیات، جمعی از نویسندگان. ۱۳۷۹ش، آشنایی با نهجالبلاغه، انتشارات مؤسسة فرهنگی آیة حیات.
محدّث نوری، حسین. ۱۴۰۸ ق. خاتمة مستدرک الوسائل، قم: مؤسسة آلالبیتb لإحیاءالتراث.
مدرس تبریزی، محمدعلی. ۱۳۶۹ش، ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب، تهران: کتابفروشی خیام.
مسعودی خمینی، عبدالهادی. ۱۳۹۱ش، در پرتو حدیث، قم: دارالحدیث.
موسوی خوانساری، محمدباقر. ۱۳۹۰ش، روضات الجنات فی احوال العلماء و السادات، قم: اسماعیلیان.
مهدوی دامغانی، محمود. ۱۳۷۹ش، جلوة تاریخ در شرح نهجالبلاغه، تهران: نشر نی.
نراقی، حسن. ۱۳۴۵ش، تاریخ اجتماعی کاشان، تهران: موسسة مطالعات و تحقیقات اجتماعی.
نفیسی، سعید. راستکار، فخری. حائری، عبدالحسین.۱۳۹۰ش. فهرست نسخههای خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی، تهران : انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی.
[1] . دربارة ابن بلکو بنگرید به: آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعة: الحقائق الراهنة فی المائة الثامنة، ص ۵؛ میرزا حسین نوری، خاتمة مستدرک الوسائل (قم، ۱۴۱۵)، ج ۲، ص ۱۷.
[2] . نسخة اخیر به شماره ۱۳۶۷۹ و ۱۳۶۸۰ در کتابخانه ی آیت الله مرعشی موجود است و در فهرست آن کتابخانه معرفی شده است.
[3] . این نسخه به شماره ۱۳۴۵۲ در کتابخانه ی آیت الله مرعشی نجفی در قم موجود است.