نویسندگان | علی فرهادیان,سیمه نادری,محمد رضا داوودی |
---|---|
همایش | اولین همایش ملی نوآوری در علوم انسانی و اجتماعی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۳-۰۲-۱۵ - ۲۰۲۳-۰۲-۱۵ |
محل برگزاری همایش | 1 - کاشان |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
هدف: مقاله حاضر با رویکرد چند مرحله ای به دنبال شناسایی مولفه ها و سپس ابعاد اصلی اکوسیستم کارآفرینانه دانشگاهی و در مرحله بعد رتبه بندی نقش هر یک از آن ها در ایجاد رویکرد دانشگاه نسل چهارم در دانشگاه کاشان است. روش: پژوهش پیش رو به لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی _تو سعه ای و به لحاظ روش جزء تحقیقات آمیخته اکت شافی استتت که در دو گام کیفی و کمی انجام گرفته استتت. در این فرایند ابتدا و و در گام کیفی، جهت شتتناستتایی ابعاد و مؤلفه های اکوسیستم کارآفرینانه دانشگاهی با استفاده از روش تحلیل مضامین موجود در مصاحبه نیمه ساختار یافته ) که تا حد اشباع نظری ادامه یافت( با ۱۱ نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی دانشتتگاهی و اعضتتای هیات علمی دانشتتگاه کاشتتان که با روش هدفمند انتخاب شدند و با بکارگیری روش براون و کلارک ) 20۱5 ( از طریق شش مرحله آشنایی اولیه با داده ها، استخراج کدهای مفهومی اولیه، شناسایی کد های گزینشی، ایجاد مضامین فرعی، تعریف مضامین اصلی و بازبینی مضامین شناسایی شد و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. بدین ترتیب ابتدا تعداد ۱۴۶ کد مفهومی اولیه مشتخ شتد که پس از یک رفت و برگشتت مستتمر بین مجموعه داده ها و مجموعه کدگذاری ها، 5۱ کد گزینشی، ۱7 مضمون فرعی یا مولفه و ۶ مضمون اصلی یا بعد بدست آمد. سپس در مرحله دوم و در گام کمی، به اولویت بندی و رتبه بندی م ضامین ا صلی یا ابعاد پرداخته شد و به منظور تعیین نقش و جایگاه هریک از ابعاد در ایجاد دانشگاه نسل چهارم در دانشگاه کاشان از تحلیل سلسله مراتبی گروهی ۴ ( AHPG (استفاده گردید. یافته ها و نتایج: یافته ها و نتایج حاصتتل از تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شتتده نشتتان داد که عوامل علمی- آموزشتتی، عوامل حمایتی ، عوامل فرهنگی - اجتماعی، نهاد ها و فرایند های کارآفرینی، عوامل زیرساختی-اداری و عوامل سیاسی- اقتصادی به عنوان مضتامین و ابعاد اصتلی شتناستایی شتدند. همچنین نتایج حاصتل از فرایند تحلیل ستلسته مراتبی گروهی نشتان می دهد که مضامین اصلی اکوسیستم کارآفرینانه دانشگاهی شناسایی شده در دانشگاه کاشان در ایجاد دانشگاه نسل چهارم به ترتیب اولویت بندی عبارتند از: عوامل فرهنگی- اجتماعی، نهاد ها و فرایند های کارآفرینی، عوامل حمایتی، عوامل علمی- آموزشتتتی، عوامل زیرساختی- اداری و عوامل سیاسی که اهمیت نقش هریک را در حرکت به سمت دانشگاه نسل چهارم و توسعه آن مشخ می ک
کلید واژه ها: دانشگاه نسل چهارم، تحلیل سلسله مراتبی گروهی) GAHP (، اکوسیستم کارآفرینانه دانشگاهی، تحلیل مضمون