نویسندگان | مجید علیقلی زاده,علی فرهادیان |
---|---|
نشریه | مطالعات بین رشته ای رسانه و فرهنگ |
شماره صفحات | ۱۹۱ |
شماره مجلد | ۱۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹/۰۳/۳۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC ,IranMedex |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با محوریت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی است که به منظور تعیین نقاط ضعف و قوت آن و ارائه راهکارهایی جهت بهبود عملکرد سازمان در این زمینه است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش به کار رفته در آن پیمایشی و توصیفی است. جهت تهیه داده از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش در بین جامعه مورد مطالعه استفاده شد. جامعه پژوهش شامل 219 نفر از کارکنان پژوهشگاه که از طریق نمونهگیری طبقهایی و به صورت تصادفی135 نفر از طریق جدول مورگان انتخاب شدند. یافتههای پژوهش حاکی از این است که در بحث خلق، ذخیره، اشتراک و استفاده از دانش، نرمفزار مدیریت دانش و سامانه ایدهپردازی قویترین رابطه را با فرایند مدیریت دانش دارند و میان فناوری نوین اطلاعات و مولفههای مدیریت دانش رابطه معنیداری وجود دارد.نتایج نشان داد برای تبدیل مراکز پژوهشی به سازمان دانشآفرین باید توجه خاصی به فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی شود. در پایان پژوهش پیشنهادها و راهکارهایی جهت بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در فناوریهای مدیریت دانش در نظر گرفته شد که می-تواند تاثیر مثبت زیادی در آینده سازمان و اعتلای آن داشته باشد.
tags: فناوری نوین جریان دانش مدیریت دانش مراکز پژوهشی