نویسندگان | محسن نیازی,سمیه میری,هادی رازقی,علی فرهادیان |
---|---|
نشریه | مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۸/۰۹/۱۷ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC ,IranMedex ,PubMed |
چکیده مقاله
در جامعۀ امروزی، تکنولوژی نوین ارتباطی و شبکه¬های اجتماعی نه تنها جنبۀ مادی و اقتصادی زندگی، بلکه چارچوب¬های نمادین آن را نیز دگرگون کرده است. تأثیر این شبکه¬ها به گونه¬ای است که دیگر نمی¬توان زندگی بدون آنها را تصور کرد. با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش به بررسی نقش شبکه¬های اجتماعی مجازی در ابعاد مختلف رضایتمندی (انتشار اخبار، ارتقای سطح اطلاع و آگاهی، میزان استفاده از شبکه¬های اجتماعی مجازی و اعتماد به رسانه¬های اجتماعی) کاربران شبکه¬های اجتماعی مجازی نظیر اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، توییتر در شهر تهران پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی -پیمایشی بوده و ابزار پژوهش، پرسشنامۀ محققساخته است. ۳۸۴ نفر از کاربران شبکه¬های اجتماعی در شهر تهران جامعۀ آماری تحقیق را تشکیل میدهند و برای تحلیل داده¬ها از روش تاپسیس استفاده شده است. بهطور کلی با بررسی نتایج حاصل شده از تحقیق مشخص شد که: در میان عوامل موثر بر رضایتمندی در این تحقیق، گزینۀ تلگرام با شاخص 0.98059 در رتبۀ اول، فیس¬بوک با شاخص 0.975248در رتبۀ دوم، توییتر با شاخص0.8501 در رتبۀ سوم و اینستاگرام با شاخص 0.85015 در رتبۀ چهارم اهمیت قرار دارند.
tags: شبکه¬های اجتماعی مجازی، رضایتمندی، ارتقای سطح اطلاع و آگاهی، میزان استفاده از شبکه¬های اجتماعی مجازی، اعتماد به شبکههای اجتماعی مجازی، تاپسیس.