نویسندگان | علی فرهادیان,علی بهادری جهرمی |
---|---|
نشریه | فصلنامه حقوق اداری |
شماره صفحات | ۱۳۰ |
شماره مجلد | ۹ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
فهم مدیریت کارآمد در معنای مدرن و تمایز آن از معنای کلاسیک از یک یها سو و تلاش در یافتن مؤلفه مرتبط و همسوی آن با حقوق شهروندی از سوی دیگر، شا یسته تأمل نظری و تدقیق در مبانی و دلایل توجیهی آن است. بر این اساس، هدف اصلی این مقاله عبارت است از تبیین تأثیر و تأثر مدیریت کارآمد و حقوق شهروندی با تأملی بر قوانین اداری ایران. مقاله پیشرو، مبتنی بر رویکرد میان رشتهایِ حقوقی - مدیریتی، از شیوه کتابخانهای و اَسنادی و تدقیق در قوانین و مقررات داخلی برای گردآوری دادهها و روش توصیفی - تحلیلی برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوریشده بهره میجوید. یافتههای پژوهش نشان میدهد مبتنی بر متغیرهای اعتماد عمومی و جهانیشدن، نظر یه عدالت در سازمان و نیز رویکرد رفتاری و نظریه انسان دوساحتی از یکسو و تکلیف به راهنمایی ارباب رجوع توسط مقام اداری، ارائه اطلاعات و شفافیت در روابط اداری، کاربست صداقت و انصاف در مواجه کارمند با شهروندان و بالأخره ممنوعیت بیاعتنایی به مراجعین از سوی دیگر، مدیریت کارآمد مدرن و حقوق شهروندی دارای تأثیر و تأثر متقابل بر یکدیگر میباشند. همچنین، کاربست اصول مترقی حقوق شهروندی در اَسناد قانونی داخلی، بهویژه قانون مدیریت خدمات کشوری، علیرغم برخی کاستیها زم ینه مساعدی برای نزدیکسازیِ حدأقل تئوریک دو مفهوم مدیریت کارآمد و حقوق شهروندی ایجاد نموده که تفطن و فهم روشن از ارتباط و مآلاً کاربست آنها در عمل لازم و ضروری است.
tags: مدیریت کارآمد، حقوق شهروندی، قوانین اداری داخلی