نویسندگان | رقیه فراهانی,علیرضا فولادی |
---|---|
نشریه | کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی |
شماره صفحات | ۱۸۹ |
شماره مجلد | ۲۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
بحث دربارۀ انواع ادبی، پیوسته از جمله مباحث پراهمیّت برای پژوهشگران در حوزۀ نظریه های ادبی بوده است. از زمان مطرح شدن انواع ادبی ـ عصر ارسطو ـ تحت عنوان «ژانرها» تا به امروز، مباحثاتی جدی و گسترده دربارۀ این موضوع شکل گرفته است. از مهمترین پرسش ها در این عرصه، چگونگی و چرایی پدید آمدن انواع ادبی تازه است. پرسش هایی از این دست نشان از آن دارد که انواع ادبی در طول حیات خود تغییر و گسترش یافته اند. بر این پایه، مبحث روشها و انگیزههای تحوّل انواع ادبی شکل میگیرد. این مقاله که با روش توصیفی-تحلیلی پیش می رود، تلاش دارد ضمن تعریف انواع ادبی، به پرسش چگونگی و چرایی تحوّل این انواع پاسخ دهد. نتیجۀ به دست آمده نشان از آن دارد که انواع ادبی جدید، عموماً از رهگذر تغییر یا احیای انواع ادبی قدیم و با روشهایی مانند تغییر موضوع، تغییر اندازه، تغییر ماهیّت، ترکیب دو یا چند نوع ادبی، تغییر کانون توجّه و ... پدید میآیند. انگیزههای این تغییرات نیز عبارتند از سفارش یا نیاز جامعه، طرز تعامل اثر با واقعیّت، ضرورات ناشی از شیوۀ بیان، وضعیّت خاصّ مخاطب، کارآمدتر بودن نوع ادبی منسوخ و معرّفی آن، و یا همسو کردن خود با یک خردهفرهنگ.
tags: انواع ادبی، نظریه ژانر، ترکیب انواع، جامعهشناسی ادبیات.